چکیده:
بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی از سوی
القاعده، واژه «جهاد» به طور وسیعی در رسانههای غرب به کار رفت که در اغلب موارد،
معنای واقعی آن تحریف شده و بعضا اسلام را مترادف با خشونت نشان میداد. این مقاله
به سیر تکوینی معنای «جهاد» از صدر اسلام تا عصر حاضر و بیشتر به معنای «جهاد» در
گروههای اسلامگرای نظامی تکیه خواهد کرد. در این مقاله این مطلب تبیین شده است که
برداشت کسانی از قبیل اسامه بن لادن از جهاد با معنای آن در میان شیعه متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
"!!»37 در پایان سید قطب با ذکر آیههای متعددی از قرآن کریم38 دلایل جهاد در اسلام را چنین برمیشمارد: اول، استقرار حاکمیت خداوند؛ دوم، رسیدگی و مرتب کردن مسائل بشریت با توجه به راهنمایی واقعی که خداوند فراهم کرده است؛ سوم، طرد همه نیروهای شیطانی و سیستمهای شیطانی از زندگی؛ و چهارم، پایان دادن به حکومت یک انسان و سایرین، چرا که همه انسانها مخلوق خداوند میباشند و هیچ کس حق ندارد دیگری را برده خود ساخته و یا آنها را وادار کند که از قوانین وی اطاعت کنند.
این نوع جهاد مهمترین وظیفه مسلمانان بوده و تحت شرایط زیر الزامی میشود: اول، اگر کفار وارد سرزمین اسلام شده باشند؛ دوم، اگر خطوط نیروها در میدان نبرد رودرروی یکدیگر قرار گرفته و به همدیگر نزدیک شوند؛ سوم، زمانی که امام امت دعوت کند آنها باید به فتوای وی پاسخ داده و اطاعت کنند؛ و چهارم، اگر کفار گروهی از مسلمانان را دستگیر کرده و زندانی کنند.
»69 سازمان القاعده در جواب به این شبهه که شاید صدور اعلامیه منجر به محکوم کردن مجاهدین شود و بهانهای به دست دشمنان دهد تا آنها را تحت تعقیب قرار دهد، چنین پاسخ میدهد: ما میگوییم که دشمن مستبد هیچ مدرک و مشروعیت دهندهای برای ادامه جنگ خود علیه اسلام و مسلمانان که از دههها قبل شروع کرده است، ندارد."