Skip to main content
فهرست مقالات

نمایشگاه کتاب تهران، بودن یا نبودن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نمایشگاه کتاب تهران، کتاب، فروش، نمایشگاه کتاب تهران در وضع، غرفه، عرضه، بازدیدکنندگان، خریداران، توزیع، اجرای نمایشگاه کتاب تهران

خلاصه ماشینی:

"درست است که متأسفانه در زمینهء اقتصاد صنعت‌ نشر کشور تقریبا هیچ آمار قابل توجه و معتبری‌ منتشر نمی‌شود تا براساس آن بتوان دقیق‌تر و درست‌تر به استدلال پرداخت،اما حتی براساس اقوال‌ و اعلام‌های غیر رسمی ناشران نیز می‌توان پی برد که‌ دست‌کم بین بیست و پنج تا سی و پنج درصد فروش‌ مستقیم(رودرروی)سالیانه ناشران در همین ده‌ روزه نمایشگاه محقق می‌شود. با این اوصاف،آیا پیشنهاد این مقاله‌ تعطیلی نمایشگاه‌هاست؟آیا باید با توجه‌ به تأثیرات مخرب نمایشگاه تهران و نیز استان‌ها،از خیر برگزاری آن‌ها بگذریم؟ آیا باید به یک باره،نمایشگاه کتاب تهران‌ را از حالت عرضه توأم با فروش خارج (به تصویر صفحه مراجعه شود) کنیم؟با راه‌های میانی و انتقالی دیگری‌ هم هست؟ به‌طور کلی،هر پیشنهادی در مورد ایجاد تغییر اساسی در روند برگزاری نمایشگاه‌ تهران باید مبتنی بر طراحی مرحله‌ای و اجرای قدم به قدم باشد. در پایان اجرای چهار ساله‌ طرح،فقط بخش کوچکی از ناشران‌ خرده پا هستند که می‌خواهند فروش‌ مستقیم داشته باشند و در این فاصله، با برداشتن قدم‌هایی که در بخش میانی‌ مقاله به آن‌ها اشاره شد،بازدیدکنندگان‌ نمایشگاه به تعداد واقعی خود نزدیک شده‌ و نمایندگی‌های توزیع و پخش شهرستان‌ها جانی گرفته‌اند و فروشگاه‌های استاندارد کتاب و محصولات فرهنگی،با گستره‌ همه کشور،جای نمایشگاه فصلی و سالانه‌ تهران را پر کرده‌اند و هر ناشر کوچک و بزرگ می‌داند که در سطح کشور،تعداد کتاب فروشی‌ها از عدد نگران‌کننده هزار فاصله گرفته و به چند هزار رسیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.