Skip to main content
فهرست مقالات

رازهای اندیشه ابن عربی

نویسنده:

(19 صفحه - از 95 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌عربی، عرفان، حق، صفات، ذات، تجلی، حق‌تعالی، معرفت، انسان، معنا

خلاصه ماشینی:

"یعنی رحمان‌ آسمانها و زمین اول قرآن را آموخت و تعلیم کرد سپس آدمی را آفرید و آنگاه آدمی را بیان و ادراک تبیین آموخت و این معنا اشارتی عظیم بر معانی‌ای چند دارد که هر چند درین‌ محدوده امکان بیان آنها نیست اما گفتن یکی از رازهای آن اجتناب ناپذیر می‌نماید: یعنی پیش از آن که تن ناسوتی و جسمانی انسان را بیافرید،روح او را در عالم لاهوت‌ تعلیم نمود و او را مخاطبه حکمت قرآنی قرار داد و تمامی حقایق توحیدی علم قرآنی را در اجمال "الست بربکم‌" به گونه‌ای موفور،مفطور فطرت روحانی وی نمود و آنگاه پس از آنکاه انسان را بیافرید و از روح خود بر او دمید به یادآوری همین مرتبت که مسبوق به سابقهء تعلیم الاسماء بود به فرشتگان گفت:"از انسان بپرسید آن چه را که او می‌داند و شما نمی‌دانید. جن و پریان مظاهر اغلب اسماء الهی باستثنای رفیع،کریم، علی و النوراند زیرا آنان به مرتبهء کرمنا(لقد کرمنا بنی آدم)که مخصوص آدمی بود نائل‌ نشدند و نیز به مرتبه و مقام رفیعهء مسجود ملائک شدن قرار نگرفتند و بدان علو انسانی که‌ خداوند شامل خاک آدمی کرد و از روح خود در او دمید(نفخت فیه من روحی)نائل نشدند و به ویژه جن از آتش پدید آمد "خلق الجان من مارج من نار" و از نور نفحه و روح الهی نصیب نبرد و بدینسان تنها در انسان بود که فقط و فقط به جهت تعلیم اسماء الهی و مرتبهء "علم آدم الاسماء کلها" تمامی اسماء الهی فراهم آمد و او سراپا آیینهء تمام نوای انوار اسمائی حق شد و در پرتو اسماء الحسنی به تمامی وجود،مجلای تجلی تمامی صفات‌ جمال و جلال حق قرار گرفت و چون به صورت حق تعالی آفریده شده بود "خلق الله آدم‌ علی صورته‌" مجموعه تمامی علوم اولین و آخرین را بیاموخت و در کنه ذات او تمامی علوم به‌ گونه کامل،و بی‌هیچ کم و کاست به ودیعه نهاده شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.