خلاصه ماشینی:
سعی بر این خواهد بود که ابتدا شمائی کلی از «تحقیق»و ویژگیهای خاص آن بیان شود و با ارائه تعاریفی از تحقیق،ابعاد و وجوه مختلف آن مورد تجزیه قرار بگیرد و از تحلیل آنها،ویژگیهای تحقیق انتزاع شود.
نمونههایی از این تعاریف را ذکر میکنیم: «تحقیق عبارت است از انجام یک عمل منظم که در نتیجهء آن پاسخهایی برای سؤالهای مورد نظر و مطرحشده در موضوع تحقیق،به دست میآید.
3» این تعاریف،تأکید بر جنبهء علمی تحقیق دارد و بیشتر پیدا کردن چگونگی روابط علی میان پدیدهها،به منظور تبیین نظری آنها مورد نظر است.
این نوع بینش،استفادهء عملی نتایج تحقیق را درک میکند و کنترل نهایی رویدادها را از طریق کاربرد نظریهها مورد نظر دارد.
منظور از روش علمی،رعایت فرایند کاملا منظمی است که اعمال مراحلی را به صورت پیدرپی به شرح ذیل شامل میشود: (الف)شناخت و تعریف مسئله: (ب)مشخص کردن فرضیه یا پیشفرضها: (ج)گردآوری دادهها: (د)تجزیه و تحلیل دادهها: (هـ)بیان نتیجهگیری با توجه به قبول یا رد فرضیه یا پیشفرض8 انواع تحقیق تحقیقات آموزشی را میتوان براساس اهداف مورد نظر در تحقیق،طبقهبندی کرد.
6-تحقیق دانشافزا است؛ از آنجایی که نتیجه تحقیق،موجب حل مسئله یا پیدا کردن پاسخ برای مشکلی است و پس از انجام آن حداقل اطمینانی نسبت به تأیید یا عدم تأیید فرضیه حاصل میشود،نوعی کشف و شناخت را به دنبال دارد.
یعنی نتایج حاصل از ارزشیابی فقط در رابطه با موضوع آن معتبر است و نتایج در مورد موضوعهای دیگر و یا حتی همان موضوع،در شرایط دیگر قابل تعمیم نیست.