خلاصه ماشینی:
نکاتی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از:اثرات مثبت و منفی تکلیف شب،عوامل مؤثر بر میزان کارآیی تکلیف شب،میزان تأثیر تکلیف شب بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان،تفاوتهای احتمالی در میزان کارآیی برخی از تکالیف شب نسبت به برخی دیگر و بالاخره مهمترین سؤالی که همواره در این خصوص مطرح است یعنی مقدار بهینه تکلیف شب(براساس زمان متوسط مورد نیاز)در مورد هریک از مواد درسی.
این تعریف الف)مطالعه هدایتشده در مدرسه، ب)دروس خودآموز، ج)فعالیتهای فوق برنامه را شامل نمیشد،ولی البته تکالیفی را که معلم ساعت اول تعیین میکرد و دانشآموزان در ساعات بعد در کلاسهای دیگر مشغول انجام آنها میشدند،دربر میگرفت.
در عوض، این مطالعات،50 درصد تحقیقی را شامل میشد که در آنها ارتباط بین زمان مصرفشده برای تکلیف شب(به گفته خود دانشآموزان)و سطح موفقیت دانشآموزان،بررسی شده بود.
آیا برخی از تکالیف درسی مفیدتر از برخی دیگر هستند؟ علاوه بر بررسی اثرات کلی تکلیف شب،محققان این موضوع را نیز مورد مطالعه قرار دادند که چگونه تفاوتهای موجود در تکالیف شب میتواند میزان سودمندی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
یک سوال روشن این است که آیا تکلیف شب برای برخی از مواد مفیدتر از برخی دیگر است؟براساس سه رشته مطالعاتی که در فوق به آنها اشاره شد،من هیچ نمونهای مبنی بر تاثیر متقابل تکلیف شب و برخی از مواد درسی بر یکدیگر مشاهده نکردم.
تنها معدودی از مطالعات اثرات تکلیف شب نگرش فراگیر آن نسبت به مدرسه و موضوعات درسی را مورد مطالعه قرار دادهاند(که نتایج آنها نیز قابل اغماض است).
فراوانی و مدت زمان انجام تکالیف اجباری باید به شرح زیر باشد: 1-پایههای 1 تا 3-1 تا سه تکلیف درسی در هفته،که هریک قریب 15 دقیقه طول میکشد.