Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه مدارس تجربی در نظام تعلیم و تربیت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، مدارس، نظام تعلیم و تربیت، مدارس تجربی، مدارس تجربی در نظام تعلیم، جایگاه مدارس تجربی در نظام، آموزش، نظام تعلیم و تربیت کشور، وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌هایی جهت راه‌اندازی مدارس تجربی

خلاصه ماشینی:

"طرح موضوع صبغه هنری داشتن تعلیم و تربیت و اینکه در این وادی نمی‌توان به‌ اتکاء مطلق و انحصاری مجموعه‌ای از قواعد و قوانین شناخته شده علمی طی طریق نمود، واکنش سودمندی بود که باید به منظور ایجاد تعادل و توازن بروز داده می‌شد تا کسانی را که‌ به وجهی افراطی و به قیمت حذف خاستگاه هنری به طرح خاستگاه علمی تعلیم و تربیت‌ پرداخته بودند از برخورد ساده‌اندیشانه با این مقوله رهایی بخشد که خوشبختانه چنین اثری‌ را نیز از خود به جای گذاشته است. » در مطالعه‌ای تحت عنوان«بررسی وضعیت تحقیقات آموزشی در دنیا7»که از جمله‌ چگونگی برخورد کشورهای مختلف با مدارس تجربی را مورد کنکاش قرار داده بود،در مقابل این سؤال که آیا در کشور شما مدارس تجربی به عنوان یک رکن مهم از نظام‌ تحقیقات آموزشی به حساب می‌آید یا خیر؟پاسخهای ذیل دریافت گردیده است: 16 کشور(50%)شامل آلبانی،آلمان،اتیوپی،بلغارستان،تایلند،رومانی،ژاپن، سوریه،کرهء جنوبی کویت،گینه،مجارستان،نیجر،یونان،کوبا،و بنین ضمن تأیید اهمیت‌ این مدارس،اعلام کرده‌اند که در نظام تعلیم و تربیت کشور متبوعشان چنین مدارسی‌ تأسیس شده و هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. (9)-موضوعات پژوهشی از این نوع فراوانند که به عنوان نمونه به موارد ذیل می‌توان اشاره نمود: -تعیین حد بهینهء تکلیف شب در دورهء ابتدایی -تعیین تأثیر روشهای نوین یاددهی در یادگیری فراگیران -تعیین حد بهینهء تراکم کلاسی -تعیین تأثیر اثرات برنامه‌های مختلف آموزش جبرانی در پیشرفت تحصیلی کودکان مناطق دوزبانه (10)-گزارش علمی در باب مدارس تجربی در ایران-محقق سید علی اکبر مرعشی دبیر خانه شورای تحقیقات."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.