خلاصه ماشینی:
بهطور کلی در این زمینه،عملیات زیر انجام میگیرد: -ارزیابی برنامه توسعه گذشته و یا در حال اجرای فعلی به منظور شناخت تنگناها و مشکلات درونی و بیرونی آموزش و پرورش،تعیین میزان کارایی و ثمربخشی هدفهای کمی و کیفی مصوب،چگونگی اجرای سیاستها و خط مشیهای توصیه شده و بالاخره شناخت حدود نیازها و خواستها و نیز منابع انسانی و مالی که میتواند در اختیار بخش قرار گیرد؛ -تدوین هدفهای کمی و کیفی و پیشنهاد سیاستهای متناسب برای تحقق آنها؛ -هدایت امر تهیه و پیشنهاد برنامههای تفصیلی یا طرحهای عمده برای تحقق هدفها و سیاستهای بخش و تلفیق آنها؛ -تعدیل و اصلاح هدفها،سیاستها و برنامههای تفصیلی،در چهارچوب نظرات مراجع سیاستگزاری و تصمیمگیری(به هنگام تصویب نهایی و یا در حین اجرای برنامه).
نمودار شمارهء 3 نظام برنامهریزی توسعهء آموزش و پرورش در برنامههای پنجم و ششم عمرانی کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) ج-در زمینه تصویب برنامهها،نقش نهادهای خارج از مجلس شورای ملی کاهش یافته است،و با تلفیق امور برنامههای توسعه در بودجه سالانه،اقتدار مجلس بر شکلگیری جزئیات برنامه افزایش یافته است(مادهء 12 و 20).
با سلب وظائف اجرایی برنامه از سازمان برنامه و بودجه،تشکیلات و سازماندهی خاصی برای طرحریزی و اجرای برنامهها در اغلب دستگاههای عمدهء آموزشی بوجود آمد؛اما در وزارت آموزش و پرورش تشکیلات برنامهریزی آن وسعت سازمانی اواخر دوره گذشته را از دست داد و مؤسسهء تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی،در این مرحله عملا عهدهدار تهیهء برنامههای توسعه آموزش و پروش از کودکستان تا مدارج عالی دانشگاهی گردید.