Skip to main content
فهرست مقالات

در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا (زمینه ای برای بحث پیرامون مسأله محتوای آموزش)

نویسنده:

ISC (33 صفحه - از 36 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ، آموزش ، محتوا ، معیار ، انتخاب محتوا ، آموزش و پرورش ، مدرسه ، برنامه ، دانش ، مربیان تعلیم و تربیت

خلاصه ماشینی:

"گرچه معیارهایی که در بارهء آنها چنین اشتراک نظری وجود دارد می‌توانند متعدد باشند،ولی ما در اینجا به دلیل محدودیت و چارچوبی که برای مقاله در نظر گرفته‌ایم،تنها به معرفی سه معیار عمده و اساسی خواهیم پرداخت: معیار اول:محتوا باید برای اوضاع زندگی حال یا آینده مهم باشد اگرچه اهمیت این معیار و لزوم رعایت آن در انتخاب محتوای آموزشی به دلیل‌ روشن و بدیهی بودن آن نیازی به اثبات نداشته و واقعیات زندگی فردی و اجتماعی و همچنین استدلال عقلی و دلایل منطقی،درستی این معیار را تأیید می‌کنند،باوجوداین ما کوشش می‌کنیم از دو طریق صحت این معیار را مورد بررسی قرار دهیم:یکی از طریق‌ نظرات و اظهارات فلاسفه،علما و مربیان تعلیم و تربیت و نظریه‌پردازان آموزشی و دیگری از طریق استناد به اصول آموزش و پرورش. اگر بخواهیم از بحثی که زیر عنوان‌"محتوا باید نمونه‌ای،مبدئی و اساسی باشد"ارائه‌ نمودیم یک نتیجه‌گیری کلی و اجمالی داشته باشیم،این نتیجه چنین خواهد بود: باتوجه به نامحدود بودن علم و دانش از یکسو و محدود بودن زمان تحصیل‌ دانش‌آموز از سوی دیگر و باآگاهی از این حقیقت که تواناییهای انسان در برابر دامنهء وسیع‌ و بیکران علم و شناخت بسیار محدود می‌باشد(و شاید براساس همین واقعیت بوده باشد که‌ ارسطو در انتخاب محتوای آموزشی،معیار"از چیزهای مفید آنچه ضرور می‌باشد"را توصیه می‌کند)و باتوجه به مشکل‌"حجم زیاد مواد درسی‌"که آموزش و پرورش ما سخت‌ گرفتار آن است و پیامدهای تربیتی و آموزشی ناگواری را نیز در پی دارد،چنین به نظر می‌رسد که معیار مورد بحث ما که از پشتوانهء علمی و منطقی قابل قبولی برخوردار است، راه حل مناسبی برای غلبه بر این شکل باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.