Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر: در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 69 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : معیار، معیارهای انتخاب محتوا، بحث معیارهای انتخاب محتوا، تعلیم و تربیت، نقد، برنامه، برنامه‌ریزی درسی، نظام تعلیم و تربیت، میان بحث معیارهای انتخاب محتوا، ارتباط میان بحث معیارهای انتخاب

خلاصه ماشینی:

"مؤلف محترم مقاله‌"در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا"شاید به‌واسطهء تأثیرپذیری از ادبیات غیرانگلیسی‌زبان(نامبرده تحصیلات عالی خود را در کشور آلمان‌ گذرانده‌اند)برخوردی کاملا متفاوت با موضوع نموده و با استناد به نظریات 19 نفر از متفکرین و اندیشمندان متقدم و متأخر از قبیل افلاطون،ارسطو،روسو،اسپنسر و دیویی، در بخش اول مقاله جهت‌گیریهای کلی نظام‌های تعلیم و تربیت را از نظر ایشان مورد بررسی‌ قرار داده است؛و بدین‌ترتیب شباهتها و تفاوتهای میان دیدگاههای آنان را در معرض دید خوانندگان قرار داده است. به اعتقاد نگارنده،اینگونه پرداختن به مبحث معیارهای انتخاب محتوا به عنوان‌ تلاشی در جهت تبیین دیدگاههای نظام تعلیم و تربیت نسبت به برنامهء درسی و یا به صورت‌ کلی‌تر تبیین فلسفهء تعلیم و تربیت یک نظام،مشکور و مقبول است؛لیکن چنین اموری‌ چگونه می‌تواند راهگشای فعالیتهای عملی برنامه‌ریزی درسی و برنامه‌ریزان درسی باشد؟ به نظر می‌رسد مؤلف محترم نیز به‌ویژه آنجاکه در صفحهء 38 عنوان می‌کند که اصولا میان‌ عنصر محتوا و هدفهای تعلیم و تربیت تمایزی وجود ندارد،تلویحا اذعان کرده‌اند که این‌ مبحث بیشتر صبغهء فلسفی داشته و هدفهای کلی و کلان تعلیم و تربیت را مطرح می‌سازد. نکته بعدی که در خصوص این معیار می‌توان مطرح نمود و با معیار دوم یعنی‌"محتوا باید برای اوضاع شغلی حال و آینده مهم باشد"نیز ارتباط مستقیم دارد،این است که‌ نویسنده از معیار اول استفاده دوگانه‌ای را به عمل آورده است و بدین‌ترتیب یا میان دو مبحث خلطی صورت پذیرفته و یا اگر چنین نیست،فی الواقع ذکر معیار دوم تکراری بوده و ضرورتی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.