خلاصه ماشینی:
بررسی میزان کارآیی رشتههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش باتوجه به نیاز جامعه در استان آذربایجان شرقی معرفی مقاله نوشتهء:دکتر داود حسینینسب در این پژوهش تعداد 1051 تن از فارغ التحصیلان دبیرستانی سال 1366 استان آذربایجان شرقی با روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
منظور از نیاز جامعه به فارغ التحصیلان رشتههای مختلف،میزان کاریابی آنان باتوجه به مطابقت رشتهء تحصیلی و شغل احرازشده،است.
برای آزمایش این فرض وضعیت اشتغال پسران در رشتههای مختلف تحصیلی در هشت طبقهبندی که فرد فارغ التحصیل در حین انجام دادن تحقیق در یکی از آنان قرار میگرفته است،به شرح زیر تنظیم شدهاند: 1-شاغل:کسی است که بهطور دائم،سالانه،یا موقت به کاری اشتغال داشته باشد و خودش معتقد باشد که بیکار نیست.
جدول شمارهء(3)وضعیت کلی اشتغال پسران و دختران را در رشتههای مختلف تحصیلی و در سطح استان نشان میدهد.
برای آزمایش این فرض میتوان با استفاده از جدول شمارهء 4،3 و 2 یعنی فراوانیهای مشاهده شده،فراوانیهای مورد انتظار و درصدها چنین نتیجه گرفت که فارغ التحصیلان رشتههای فنی و حرفهای(به استثنای صنایع چوب)بیشتر از رشتهء فیزیک- ریاضی جذب بازار کار شدهاند،درحالیکه از تعداد قبولی بیشتری در دانشگاهها برخوردار بودهاند(این امر به دلیل تعداد کم دیپلمههای ریاضی-فیزیک و تعداد زیاد پذیرش آنان در رشتههای دانشگاهیست).
علاوه بر سطح کل استان، این تفاوتها در هریک از شهرستانها نیز محاسبه شد که در مجموع باید نتیجه گرفت کاریابی دختران در مقایسه با پسران در وضع پایینتری قرار دارند و بین اشتغال دوجنس تفاوت معنیدار است.
schooling in capitalist America,New York:Basic Books,1976.