Skip to main content
فهرست مقالات

آزمون چند گزینه ای و تأثیر آن بر یادگیری دانش آموزان، محتوای آموزش و روش تدریس معلم

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 57 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : آزمون، آموزش، دانش‌آموزان، معلم، تدریس، آموزش و روش تدریس معلم، محتوای آموزش و روش تدریس، یادگیری دانش‌آموزان، مدرسه، ارزشیابی

خلاصه ماشینی:

"این انتظار که معلمان،به‌خصوص در مقطع راهنمایی‌ تحصیلی و متوسطه با فرصت و حوصلهء کافی اوراق امتحانی چندصد دانش‌آموز کلاسهای‌ خود را که به‌صورت پاسخ باز فراهم آمده است با دقت تصحیح خواهند کرد،چندان‌ امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد: 2-تمایل به ارزشیابی فعالیتهای آموزشی کادر آموزشی مدارس و استفاده از نتایج امتحانات به‌عنوان عامل یا معیار ارزشیابی(حد اقل یکی از عوامل)،تقاضا برای تهیهء ابزارهای یکسان و نسبتا دقیق را افزایش خواهد داد. کمیتهء تعیین شاخصهای آموزشی پیش‌دانشگاهی در علوم و ریاضی‌26پیشنهاد کرده است که‌ "تلاشهای تحقیقاتی برای ساخت آزمونهای پاسخ-باز برای اندازه‌گیری مهارتهایی که با آزمونهای چندگزینه‌ای اندازه گرفته نمی‌شود،باید افزایش یابد"(9)،همچنین این گروه‌ اعتقاد دارند که ارزیابی از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز نه با یک آزمون و در یک زمان‌ خاص بلکه باید از طریق مطالعهء فعالیتهای مختلف فرد در طول سال تحصیلی انجام گیرد. از طرف دیگر استفاده کردن از پلی‌کپی‌های متعدد و مختلف و کتابهای‌ کمک‌آموزشی(یا مضر آموزشی)در کلاس درس که محتوای آنها چیز جز ارائهء سؤالهای‌ مختلف و پاسخهای قالبی(گاه پیدا کردن پاسخ سؤال به دانش‌آموزان محول می‌شود) نیست،نشان می‌دهد که حد اقل در بخشی از مدارس کشور آموزش به انتقال مفاهیم خاص و آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارتهای ابتدایی و سطحی و به‌خاطر آوردن مطالب حفظشده‌ محدود شده است و اگر هم متن کتاب و محتوای برنامه از یادگیرنده انتظار فعالیت ذهنی‌ بیشتر و یادگیری عمیقتر دارد این انتظار زیر فشار نمرهء بیشتر از طریق حفظ کردن و تنها حفظ کردن برآورد نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.