خلاصه ماشینی:
(4) مطالعات دیگر نیز نشان داده است که مشاهدهء بعضی از برنامههای آموزشی،مانند "Sesame Street" بر یادگیری واژگان کودکان 3 تا 5 سالهء کمرفاه که انگلیسی زبان دوم آنها بوده،اثر مثبت داشته است.
(11) محدودیتهای موجود از بررسی این پژوهشها معلوم میشود،که در مورد اثرات مثبت و منفی تلویزیون بر مهارتهای تحصیلی کودکان و نوجوانان،هنوز نتیجه قابل اتکایی بدست نیامده است.
در این پژوهشها،که مستلزم همکاری نزدیک تلویزیون،نهادهای علمی-پژوهشی و متخصصان است،عوامل زیر در تدوین برنامههای آموزشی تلویزیون باید مورد توجه قرار گیرند: الف-متغیرهای مربوط به محتوی برنامه، ب-تکنیک و نحوه ارائه صحیح برنامه برای بینندگان مختلف، پ-عوامل مربوط به مدرسه و معلم،بهخصوص نگرش و همکاری مدرسه و تلویزیون، ت-احساس،نگرش و نحوه برخورد والدین با برنامهها و بهرهگیری مثبت و راهنمایی نگرشها، ث-عوامل مربوط به بیننده،بهخصوص:نیازها و نه صرفا خواستههای او،سن، جنسیت،هوش،نگرش بیننده نسبت به خود،احساس،انتظار و نگرش او نسبت به برنامهها، احساس بیننده نسبت به خانواده و مدرسه،نحوهء پردازش،تفسیر و ارزشیابی اطلاعات بیننده،موقعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی او،میزان تأثیر والدین،مربیان و همسالان، بر نگرش کودکان و نوجوانان نسبت به برنامهها.
وقتی پژوهشهایی با کیفیت کافی انجام شود،میتوانیم هم به این سئوال پاسخ دهیم که "تلویزیون چه تأثیری بر مهارتهای تحصیلی کودکان و نوجوانان ما دارد؟"،هم قادر خواهیم بود مسیر فکری خود را تغییر داده و با اتخاذ بینشی علمی و زایشی7به این سئوال جواب دهیم که:"چه کنیم تا تلویزیون بهعنوان وسیلهای اثربخش بر مهارتها،عملکرد درسی و کلا یادگیری و رشد همهجانبه کودکان و نوجوانان ما اثری مثبت و سازنده داشته باشد؟".
J:Educational Testing Service b:Bogatz,G.