چکیده:
مقاله حاضر در تشریح یکی از روشهای کمک به هبود رفتار
داش آموزان در مدرسه که نام "زنگ دایره" تدوین کشته است.
نویسنده پس از توضیح تفاوتهای شخصی, خانوادگی و فرهنگی
دانش آموزان که به تفاوت در رفنارها و انتظارات و در سیاری از
مواقع به بروز اختلاف و ایجاد تعارض در آنان میانجامد، به تحلیل
روشی می پردازد که براساس تحقیقات انجام شده میتواند در
متعادل ساختن جو کلاس و مدرسه و ایجاد تفاهم بین دانش آموزان موثر باشد.
زنگ دایره در تشابه با زنگ حساب یا زنگ انشا به فاصله زمانی بین دو زنگ تفریح اشاره دارد که در طیّ آن، از طریق انجام دادن بازی ها و فعالیت های مختلف گروهی در کلاس، مهارت های شخصی و بین فردی دانش آموزان تقویت می شود و روحیه همکاری و هم بستگی در گروه ایجاد می گردد. کمک به ایجاد انضباط شخصی، تقویت اعتماد به نفس، مدیریت تعارض و تشویق همکاری گروهی، برخی آثار مثبت فعالیت های زنگ دایره هستند.
در این زنگه به داش آموزان فرصت داده میشود که از طریق
انجام دادن فعالیت های مختلس، نظربات، عقاید و احساسات خود را
در مورد موضوعات خاص و مسائل مدرسه و کلاس در محیطی سالم
وتایید کننده، 4 دور از ترس تهدید و قضاوت دیگران کنند و
زیر نظر یک مجری با هماهنگهکننده، ضمن بررسی مسائل
کرده و تحلیل آنها، راهحلهای احتمالی را بیانند.
در این مقاله، چگونگی اجرای زنگه دایره اصول و قوانین آن:
انواع فعالیتهای رایج در زنگ دایره و نحوه مدیریت برنامه و
مشارکت دانش آموزان مورد بررسی فرار می گیرد
بخشی از مقاله با تاکید بر مطالعات انجام گرفته در کشورهای
مختلف، به ارزیای روش باد شده پرداخته است و آنرا
در مقابله با پر داش آموزان ناسازگار و ایجاد تقاهم در گروه
و تقویت رفتارهای غرخشونت آمیز و سازنده برای حل مسائل مورد
توجه قرار میدهد.
در بان زنگه دایره را به عنوان فعالینی مشت
برای کمک به بهبود اجتماعی روانی مدارس ایران توصیه
و آموزش معلمان در مورد روش قوق» تجد ید نظر در
برنامههای دزسی جهت تعیین فرصتهایی برای اجرای زنکه دایره
در مدارس و توجه به علایق و نیازهای داش آموزان هر کلاس، قل
از برنامهریزی فعالیتهای زنکه دایره از شرابطی است که نوسنده
برای اجرای این روش در ایران بر آنها تا کید دارد.
این مقاله را سرکارخانم دکتر زهرا بازرگان، عضو هیات علمی
دانشکده علوم ترریتی دانشگاه تهران تهیه کرده و در اختیار
تعلیم و تریت قرار داده است که به این وسیله از ابشان سپاس گزاری
میشود.
خلاصه ماشینی:
در این زنگ به دانشآموزان فرصت داده میشود که از طریق انجام دادن فعالیتهای مختلف،نظریات،عقاید و احساسات خود را در مورد موضوعات خاص و مسائل مدرسه و کلاس،در محیطی سالم و تأییدکننده،به دور از ترس،تهدید و قضاوت دیگران ابراز کنند و زیر نظر یک مجری یا هماهنگکننده،ضمن بررسی مسائل مشترک گروه و تحلیل آنها،راهحلهای احتمالی را بیابند.
در این زنگ که به منظور بهبود بخشیدن به مهارتهای ارتباطی،همکاری و حل تعارضات و مسائل شخصی دانشآموزان مورد استفاده قرار میگیرد،به دانشآموزان فرصت داده میشود که از طریق انجام دادن فعالیتهای مختلف،نظریات و عقاید و احساسات خود را در محیطی سالم و تأییدکننده،به دور از ترس،تهدید و قضاوت دیگران ابراز کنند.
تمرین دیگر این است که معلم مسألهای را در مورد کلاس یا مدرسه مطرح کند و هریک از دانشآموزان نظر اصلاحی خود را ارائه دهد.
سپس از دانشآموزان سؤال میکند: به نظر شما برای این کار به چه چیزهایی نیاز داریم؟چگونه باید این کار را انجام داد؟آیا چیز خاصی دربارهء موضوع درسی وجود دارد که باید دربارهاش فکر کنیم؟از کجا میتوان فهمید که تا تاریخ موردنظر،مطلب به پایان خواهد رسید؟ زنگ دایره همچنین فرصت مناسبی برای صحبت کردن در مورد شعر،ادبیات و درک مفاهیم ریاضی است.
H. (1992),The Etteet of Quality Circles on Bullying Behaviour in Schools.
A Dissertation,University of sheffield,in,smith,p and sharp,s(1994),school Bullying,Routledge.