Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش مارپیچی از دیدگاه برونر و ابن خلدون

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 77 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : آموزش مارپیچی از دیدگاه برونر، آموزش، برونر، ابن‌خلدون، دانش، آموزش مارپیچی، دیدگاه برونر و ابن‌خلدون، تدریس، نظریهء آموزشی برونر، دانش‌آموز

خلاصه ماشینی:

"در آموزش به روش مارپیچی ارائهء مفاهیم و ساختارهای اساسی یک رشته به گونه‌ای‌ سازمان‌دهی می‌شود که دانش آموز در طول تحصیل خود دست‌کم سه بار با مفاهیم و ساختارهای اساسی برخورد می‌کند اما این مواجهه‌ها و برخوردها هر بار براساس مراحل‌ سه‌گانهء رشد سنی و فکری دانش آموز(که پیش از این شرح داده شده است)یا یک‌دیگر تفاوت دارند و هر بار شکل خاصی به خود می‌گیرند؛به این صورت که: در بار اول،دانش آموز در برخورد نخستین با یک موضوع درسی واحد،مفاهیم محوری‌ و اصول اساسی ساختار رشته را صرفا به طور عملی و از طریق تماس با اشیا می‌آموزد. هم‌چنین نظر به این‌که در آموزش به روش مارپیچی مسئله عمدتا حول کسب بینش و بصیرت‌22دور می‌زند،معلمان باید در هنگام معرفی درس و برخورد نخستین دانش آموز با موضوع مورد تدریس،موارد زیر را که به تثبیت یادگیری کمک مؤثری می‌کند،مورد توجه قرار دهند: -در تدریس محتوای آموزشی باید خصیصهء اساسی ساختار موضوع مورد تدریس به‌ شکل سادهء اولیه(مبدئی)ارائه شود. و مشاهده‌ کرده‌ایم که بسیاری از معلمان هم عصر ما به شیوهء این تعلیم و روش افادهء آن‌ آشنا نیستند و در آغاز،تعلیم مسائل بسیار دشوار دانش را بر محصل القا می‌کنند و از وی می‌خواهند که ذهن خود را برای حل آن‌ها آمده سازد و گمان می‌کنند این روش نوعی تمرین در تعلیم و روشی درست است و مبتدی را به حفظ کردن و تحصیل آن‌ها مکلف می‌سازند و به سبب القای‌ غایات فنون بر محصل در مبادی کار و پیش از آماده شدن وی برای فهم‌ آن‌گونه مسائل ذهن او را مشوب می‌کنند(و وی را به اشتباه دچار می‌سازند)؛در صورتی که پذیرفتن دانش و استعداد فهم آن به تدریج برای‌ شاگرد حاصل می‌شود و در آغاز امر به کلی عاجز از فهم مسائل می‌باشد؛ مگر در موارد نادر و بر حسب تخمین و اجمال و به وسیلهء مثال‌های حسی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.