چکیده:
مقالهای که پیش رو دارید» میکوشد به این سوّال پاسخ دهد که
چرا از میان دانش آموزانی که «ر شرابط مساوی زندگی میکنند و از
نظر در اختیار داشتنعوامل تشرفت تحصیلی تفاوتی ندارند» بعضی
تحصیلی دچار میشوند. پژوهشهای انجام شده شان
میدهد ۸5 هنموازة در شرفت و عدم پیشرفت
تحصیلی نقش عمدهای دارند. نوسندة این مقاله کوشیده است با
بررسی ارتباط سه متغیر مهم شخصیتی - یعتی عزت نفس» خودیاوری
و موضع کترل - و تجزیه و تحلیل آنها نقش این سه متغیر را در
شرفت تحصیلی رباضبات شان بدهد. او برای این منظور سه
فرضیه را به شرح زیر تدارکک دیده است
1- عزت نقس دانش آموزانی که در رباضیات نمره بالایی دارند، بیشتر از عزت نفس دانش آموزانی است که از این امتیاز محروماند.
2- خودباوری دانش آموزانی که در رباضیات نمره بالای دارند،
مشتتر از خودیاوری دانش آموزانی است که دراین درس نمرة
کمتری دارند.
-
3- موضع کترل دانش آموزانی که در رباضیات نمرة بالایی
دارند» در مقایسه با موضع کتترل دانش آموزانی که در این درس نمرة
پایینتری دارند» بیشتر درونی است.
پس از آن،به منظور آزمون فرضیههای یاد شده دو گروه ۷۵
نفری را که یکی در رباضیات نمرة بالای هفده و دیگری در امن
درس نمر پاینتر از ده داشتهاند» انتخاب میکند و بعد از اجرای
نام عزتنفس کوپر اسمیت (Coopcr Smith) و
خودباوری یک (BeCK) و موضع کترل راتر(Rotter) اطلاعات
جمعآودی شده را مورد پردازش آماری قرار میدهد. نتایج حاصل از
این پدوهش شان داده است که داش آموژانی که در رباضیات
بالابی دارند، از عزت نفس بالاتره خودباوری و اموضع کنترل
دروتیتری برخوردارند.
نوسنده در پابان مقاله با اراک دلبل و شواهتد ستنند»
برخورداری از موضع کنترل, درونی» عزت نفس قوی و خودیاوری
مثبت را از عوامل سبیار مهم در تکوین
خلاقیت های دانش آموژزان برمی شمرد و توصبههای کاربردی را برای
داش آموزان، معلمان و والدین آنها اراقه میکند.
این مقاله را آقای مرتضی ترخان عضو هیات علمی داشگاه
بیامنور رامسر تهیه کرده و در اختبار فصلنامه قرار داده است که به این
وسیله از ابشان قدردانی میشود.
خلاصه ماشینی:
پس از آن،به منظور آزمون فرضیههای یاد شده دو گروه 75 نفری را که یکی در ریاضیات نمرهء بالای هفده و دیگری در این درس نمرهء پایینتر از ده داشتهاند،انتخاب میکند و بعد از اجرای پرسشنامهء عزت نفس کوپر اسمیت (Cooper Smith) و خودباوری بک (Beck) و موضع کنترل راتر (Rotter) اطلاعات جمعآوری شده را مورد پردازش آماری قرار میدهد.
>جدول سوم: جدول آزمون آماری برای فرضیه اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون tc محاسبه شده(82/3)از t جدول(32/2)با درجات آزادی 148 بزرگتر است،فرض صفر رد میشود و با 99 درصد اطمینان این نتیجه گرفته میشود که بین میانگین عزت نفس دانشآموزانی که ریاضیات آنها قوی است و دانشآموزانی که ریاضیات آنها ضعیف میباشد،اختالف معناداری وجود دارد.
>جدول ششم: جدول آزمون آماری برای فرضیهء دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون tc محاسبه شده(11/2)از t جدول(64/1)با درجات آزادی 148 بزرگتر است،بنابر این فرض صفر رد میشود و با 95 درصد اطمینان این نتیجه به دست میآید که بین میانگین خورباوری دانشآموزانی که در ریاضیات قوی هستند و دانشآموزانی که در این درس ضعیفاند،اختلاف معناداری وجود دارد.
>جدول نهم: جدول آزمون آماری برای فرضیهء سوم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون tc محاسبه شده(57/4)از t جدول(32/2)با درجات آزادگی 148 بزرگتر است بنابر این،فرض صفر رد میشود و با 99 درصد اطمینان این نتیجه به دست میآید که بین موضع کنترل دانشآموزانی که ریاضیات آنها قوی میباشد و دانشآموزانی که ریاضیات آنها ضعیف است،اختلاف معناداری وجود دارد.
(1998)A study of self-concept,locus of control .