خلاصه ماشینی:
محتوای برنامهء هفت ساله اول در بخش آموزش(مأخذ 20)بیشتر بر نوآوری و بهبود (*)-برای آشنایی بیشتر با این شیوه،به ترجمهء مقاله زیر در کتاب در دست انتشار پژوهشکده تعلیم و تربیت با"عنوان اقتصاد و برنامهریزی آموزش و پرورش"رجوع کنید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بخشیدن به کیفیت و محتوا و شیوههای آموزشی و مدیریتی تاکید داشته است(تا گسترش خطی و کمی آموزش و پرورش که در برنامههای سوم عمرانی به بعد مورد توجه قرار گرفت).
این مأخذها برای هر برنامه متفاوت است اما معمولا"سه مأخذ مشترک در همهء آنها اساس کار قرار میگیرد:1)نتایج مطالعات کلان اقتصادی (گاهی مطالعات آمایش سرزمین)،2)سیاستها و راهبردهای مصوب مراجع سیاستگذاری(شورای عالی سیاستهای بازسازی،شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش)و3)بررسی عملکرد گذشته و وضع موجود بخش.
سوم:معرفی و تحلیل شیوهء تعیین هدفهای کمی،برنامههای اجرایی و منابع نیاز بررسی اسناد در دسترس نشان میدهد که اساس روشهای کمی به کار گرفته شده در برنامههای اول و دوم،همان شیوهء برنامهریزی تقاضای اجتماعی است که به روش خطی(با ضرایب ثابت)از تبدیل جمعیت لازم التعلیم در سن شش سالگی به دانشآموزان پایهء اول ابتدایی،تکلیف جریان جمعیت ورودی به نظام را مشخص میکند.
دستهء دوم:عملیاتی نشدن چگونگی دست یابی به هدفهای کمی همان طور که پیش از این اشاره شد،در تجربهء برنامهریزی ایران فقط برنامهریزی کلان توسعهء آموزش به شکل قانون برنامه به تصویب میرسد و تهیهء برنامههای سایر سطوح (استانی،منطقهای)عموما مسکوت میماند یا در حد یک تمرین کارشناسی رها میشود که این نوع اخیر برای بخش آموزش و پرورش عمومی پیش آمده است.