Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و تحلیل تحولات، هدف ها، سیاست ها و مسائل و مشکلات برنامه های توسعه آموزش و پرورش طی سالهای 27 - 1378

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 101 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ، برنامه‌های توسعهء آموزش و پرورش ، برنامه‌های توسعه ، توسعه ، برنامه‌های توسعه آموزش و پرورش ، سیاست‌ها ، خط مشی ، نظام آموزش و پرورش ، اهداف ، سیاست‌ها و خط مشی‌ها

خلاصه ماشینی:

"ب-تحلیل اهداف برنامه‌های توسعه براساس ملاک‌های تعیین هدف براساس جدول شمارهء 3،در بررسی هدف‌ها ما گاهی به هدف‌هایی بر می‌خوریم که بیشتر به‌ مسائل کیفی و جنبه‌های معنوی توجه دارند؛برای مثال،می‌توان از هدف‌های زیر نام برد: *ایجاد انگیزش آموزشی(برنامهء هفت سالهء اول) *بالا بردن سطوح معلومات با جوانان از طریق تعلیم و تربیت آموزگار(برنامه 7 ساله دوم) *بهبود و توسعهء فرهنگ به طوری که با سایر ممالک شرقی جهان قابل قیاس باشد. (برنامهء سوم 46-1341) *بهبود کیفیت تعلیمات(برنامه چهارم 51-1347) *آماده ساختن عامهء مردم برای درک هدف‌های ملی و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور(برنامهء پنجم 56-1352) *بهبود کیفت و افزایش بهره‌وری از سرمایه‌گذاری انجام شده در آموزش(برنامهء ششم‌ 61-1356) *اعتلای مبانی اعتقادی و انگیزه‌های معنوی،شناخت و پرستش خدا و اتکال به او(برنامهء اول غیر مصوب 66-1362) *پرورش جنبه‌های فرهنگی رفتار دانش آموزان و تعمیق معرفت دینی و تقویت نظام‌ ارزشی اسلامی در آنان(برنامهء دوم 78-74) با توجه به ویژگی‌های خاص چنین اهدافی،نمی‌توان آنها را با داده‌ها و اطلاعات موجود بررسی و ارزیابی کرد. مسألهء تأمین و تربیت معلم و نیروی انسانی در تمامی برنامه‌های توسعهء آموزش و پرورش‌ قبل از انقلاب اسلامی جزو اهداف اصلی برنامه‌ها بوده و برای تحقق آن خط مشی‌هایی نیز تدوین شده ولی در برنامه‌های توسعهء پس از پیروزی انقلاب اسلامی،تأمین و تربیت نیروی‌ انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش تنها در بخش ساسیت‌ها و خط مشی‌ها مورد تأکید قرار گرفته است،بدون این‌که این سیاست‌ها ملهم از اهداف برنامه باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.