Skip to main content
فهرست مقالات

نظام شاهنشاهی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شاه ، پادشاه ، ملت ، اجتماعی ، اسلام ، خدا ، دین ، قلب پادشاه نسبت بآن ، گذشت ، روایت

خلاصه ماشینی:

"هربنائی که پایه محکم نداشته باشد استوار نخواهد ماند چنانچه اگر حارس و نگهبان هم نداشته باشد خراب خواهد شد بنابراین التزام بنظامات‌ اجتماعی از خصوصیات طبیعی عالم بشریت و سربقای آن میباشد،افلاطون خاصیت‌ اجتماع را عبارت از یک سلسله خدمات و انجام حوائجی میداند که هرعضو بجامعه‌ میدهد و میگیرد،میگوید دولت ایده‌آل آن است که تبادلات اجتماعی را به‌ شایسته‌ترین وجه تحت نظم درآورده و بین کارها و خدمات متبادله اجتماعی‌ هم‌آهنگی ایجاد کند هنگامی مقررات اجتماعی میتواند نقش خود را ایفا کند که‌ رهبری توانا و مدبر مسؤل ادارهء آن باشد بنابراین با توجه باینکه شریعت مقدس‌ اسلام،آئین و قوانین خود را سرمایه اجتماع قرار داده و در تمام شئون خود نسبت باجتماع عنایت مخصوصی داشته و با گسترش فوق العاده اعمال و افعال انسانی‌ ملاحظه میشود که برای هریک حکمی مقرر داشته و آن احکام را در یک قالب‌ اجتماعی بیان نموده و تا آنجا که ممکن بوده،روح اجتماع را در جمیع احکام‌ تنفیذ کرده جای تردید نیست که نسبت بموضوع مهمی که مدار ملیت و محور اجتماعات است و انتظام امور اجتماعات بستگی بآن دارد ساکت نباشد و نیز از مسلمات است که در جمع اعصار اجرای نظامات و مقررات اجتماعی احتیاج بمدیر و رهبر توانا و دادگستر داشته،تا حدود و حقوق افراد را با یکدیگر در اجتماع‌ محفوظ بدارد و از هرگونه هرج‌ومرج و فساد جلوگیری کند پس بضرورت عقلی‌ وجود زمامدار دادگستر در اجتماعات لازم و ضروری است و اطاعت از دستوراتش‌ در امور اجتماعی واجب میباشد روی همین اصل در لسان آیات قرآنی و اخبار وارده از پیغمبر اکرم و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین اطاعت از فرمان شاه‌ بر افراد ملت فرض و واجب گردیده چنانکه بزرگترین محدث عالم تشیع مرحوم‌ صدوق که روایاتش مورد قبول فقهای اسلامی است در کتاب امالی روایت می‌کند که پیغمبر(ص)فرمود تعظیم و تکریم نمائید پادشاهان دادگستر را چون آنان‌ مظهر جلال و شوکت و مهر و سایه خدا در روی زمین می‌باشند و همان بزرگوار در کتاب خصال روایت میکند که پادشاهان کسانی هستند که فرمانشان مقرون به‌ فرمان الهی است و لذا ادای حق خدا و پادشاه واجب است و فرمان‌بری از خدا و شاه سودمند است و مخالفت با آنها ضرر بسیار دارد محمد بن حسن علی ابن الحسین‌ شیعه حرانی یکی از بزرگترین دانشمندان و محدثین قرن چهارم هجری در کتاب‌ معروف خود(تحف العقول)که روایاتش مدار عمل فقهای اسلام می‌باشد باسناد خود از صادق آل محمد علیهم السلام روایت می‌کند: بر افراد ملت نسبت بپادشاهان و عوامل آنها سه امر واجب می‌باشد یکی‌ فرمانبرداری از آنان دیگر خیرخواهی برای آنان در غیبت و حضورشان سوم دعا برای پیروزی آنان،و نیز شیخ بزرگوار صدوق در امالی از صادق آل محمد(ع) روایت کند که امام فرمود خدای تعالی می‌فرماید:خدایی نیست جز من آفریدم‌ پادشاهان را قلب آنان مظهر اراده من است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.