چکیده:
شبکه اینترنت دارای کاربرد وسیعی در تحقیقات است. علاوه بر استفاده
از منابع اطلاعاتی، امروز میتوان باطراحی صفحات وب (WEB) که دارای فرمهای
اطلاعاتی باشند، پرسشنامههای تحقیقات پیمایشی خود را در آنها مطرح وآنها را
با استفاده از پست الکترونیک برای جامعه تحقیق خود ارسال کرد یا از این
طریق آن افراد را جهت مشاهده صفحه وبحاوی پرسشنامه دعوت کرد و اطلاعات
لازم را به دست آورد. این روش میتواند علاوه بر ایجاد سرعت بالا و کاهش
هزینه درتحقیقات پیمایشی، موجب دستیابی به جوامع تحقیقاتی و آماری
وسیعتری شود و علاوه بر آن بسیاری از تحقیقات تطبیقی ومقایسهای را عملی
سازد. برای این امر میتوان پرسشنامههای خود را در نرمافزارهای طراحی
صفحات وب، طراحی و درشبکه اینترنت نصب کرد و یا مستقیما برای جامعه تحقیق
خود فرستاد. با گسترش فناوری استفاده از شبکه اینترنت در کشورما، فضای
تحقیقاتی جدیدی برای محققان علوم انسانی جهت تحقیقات پیمایشی بهوجود
آمده است که میتواند موجبتسهیل انجام تحقیقات پیمایشی و طرح عناوین
تحقیقاتی جدیدی شود.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر استفاده از منابع اطلاعاتی، امروز میتوان باطراحی صفحات وب (WEB) که دارای فرمهای اطلاعاتی باشند، پرسشنامههای تحقیقات پیمایشی خود را در آنها مطرح وآنها را با استفاده از پست الکترونیک برای جامعه تحقیق خود ارسال کرد یا از این طریق آن افراد را جهت مشاهده صفحه وبحاوی پرسشنامه دعوت کرد و اطلاعات لازم را به دست آورد.
امروز از طریق ساختصفحات وب میتوان فرمهای اطلاعاتی رابراساس پرسشنامه تحقیق طراحی و آنها را ازطریق پست الکترونیک ارسال کرد و یا جهت پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه، از افراد برایمشاهده صفحه وب مورد نظر دعوت بهعملآورد.
در این روش که میتواند توسطشرکت مجری برای محقق انجام گیرد، محققمیتواند در هر لحظه با وارد کردن کلمه عبور خود،در صفحه وب آن شرکت، آخرین نتایج تحقیق خودرا مشاهده و یا با استفاده از نرمافزارهای ساخت وپردازش بانکهای اطلاعاتی مانند اکسس4 واکسل5، پردازشهای لازم را روی دادهها انجام دهدیا بهصورت نموداری آنها را مشاهده کند6.
2ـ صفحه وب طراحی شده که حاوی فرمپرسشنامه است مستقیما توسط یک نامه با پستالکترونیک به افراد جامعه تحقیق ارسال میشود وپاسخدهنده نیز مشابه حالت قبلی ولی بدونمراجعه به صفحه وب مورد نظر و از داخل خودنامه، فرم را تکمیل و از طریق شبکه اینترنتارسال کند.
در سال 1999 تحقیق دیگری جهت دریافتنظرات اعضای هیئت علمی مراکز آموزشمدیریت بازرگانی که مراکز آموزشی آنها در دومجله معروف، پس از ارزیابی رتبهبندی شدهاند،انجام شده است، با استفاده از تحقیق پیمایشالکترونیک، نظرات این افراد درباره سؤالات زیردرخواست شده و پاسخها از طریق پستالکترونیک دریافت شده است."