چکیده:
ارزشها، جهتگیریهای شخصیتی هستند و معیار انتخاب و تصمیمگیری قرار میگیرند.
ارزشها اموری مطلوبند و دارای نیروی انگیزشی بوده و انتخاب را ساده میکنند. ارزشها
متنوعند و از فردی تا فرد دیگر تفاوت دارند. ارزشها را همانند سایر خصائص انسانی
میتوان بررسی و ارزیابی نمود. دوران دانشجویی را بهترین زمان برای ارزیابی ارزشها
دانستهاند. در این دوران نظام ارزشهای فرد دارای ثبات نسبی شده است. در این بررسی
مقدماتی، گرایشهای ارزشی در نمونهای از دانشجویان دانشگاه اصفهان مورد بررسی قرار
گرفته و از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، ورنون ولیندزی استفاده شده است. نتایج بدست
آمده انواع گرایشهای ارزشی این دانشجویان را نشان میدهد. مقایسۀ دانشجویان مذهبی و
معمولی نمایانگر این است که در گرایشهای مذهبی و اجتماعی دانشجویان مذهبی بر
دانشجویان معمولی برتری داشتهاند. هر دو دسته از دانشجویان به ارزش نظری توجه
نمودهاند. دانشجویان این نمونه به ارزشهای اقتصادی و زیباشناختی اهمیت کمتری
دادهاند. ارزشهای سیاسی مورد عنایت دانشجویان بوده و نشان دهنده اهمیتی است که
دانشجویان به مسائل سیاسی میدهند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 1$$$ این مطالعه نشان داد که میانگین گرایشهای ارزشی مذهبی، سیاسی و اقتصادی در بین دانشجویان امریکایی از سایر ارزشها بیشتر است همچنین ارزشهای مذهبی و زیباشناختی پراکندگی بیشتری داشتند.
گرایشهای ارزشی مورد ارزیابی در این پرسشنامه شامل شش گرایش میشود: 1- ارزشهای نظری 2- ارزشهای اقتصادی 3- ارزشهای مذهبی 4- ارزشهای اجتماعی 5- ارزشهای سیاسی 6- ارزشهای زیباشناختی پرسشنامه ارزشهای آلپورت، ورنونولیندزی عمدتا برای دانشجویانی که دارای اطلاعات کافی برای پاسخگویی هستند ساخته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل آماری نتایج به دست آمده از پرسشنامه ارزشها در دانشجویان مذهبی به صورت زیر بوده است (جدول شماره 5) در میان دانشجویان مذهبی گرایشهای ارزشی مذهبی بیشترین و ارزشهای اقتصادی کمترین میانگین را داشته است.
05میانگین ارزشهای اقتصادی در دانشجویان معمولی بیش از دانشجویان مذهبی بوده و این تفاوت از نظر آماری معنیدار بوده است و بدین معناست که دانشجویان معمولی به مسائل اقتصادی اهمیت بیشتری میدهند (جدول شماره 12): بحث و نتیجه از مقایسه نتایج بدست آمده در زمینه گرایشهای ارزشی دانشجویان ایرانی با نتایج دانشجویان خارجی چنین استنباط میشود که در دانشجویان خارجی میانگین ارزشهای مذهبی بالاتر از همه و پس از آن ارزشهای سیاسی و آنگاه ارزشهای اقتصادی قرار دارند ( جدول شماره 1، میانگین ارزشهای مذهبی = 41/01، میانگین ارزشهای سیاسی= 40/39 و میانگین ارزشهای اقتصادی= 40/33).
نتایج این تحقیق نشان میدهد که ارزش مذهبی برای دانشجویان معمولی در مرتبه چهارم قرار دارد (جدول شماره 6) و از نظر میانگین به صورت چشمگیری بیش از دانشجویان دانشگاه شیراز است (39/31=)."