Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط و تأثیر آن بر سلامت خانواده

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 10 تا 18)

خلاصه ماشینی:

"هرچند آموزش خانواده طی سال‌های متمادی از سوی سازمان‌های گوناگونی همچون آموزش و پرورش شروع شده، اما با وجود تأثیر نسبی این آموزش‌ها چند محدودیت عمده در این زمینه وجود دارند: اولا، آموزش‌ها بیشتر بر نقش‌های والدین، بخصوص درباره نحوه ارتباط با فرزندان و همچنین هماهنگی با مدرسه تمرکز دارد و آموزش زوج‌ها از نظر سازگاری با یکدیگر مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی که مقدمه هر نوع تربیت درست در خانواده، هماهنگی سازگاری زوجین است. اگرچه الگوهای لسول و شنون و ویور برای شروع معرفی ماهیت ارتباطات میان‌فردی خوب و مفید بودند، اما این الگوهای خطی ضعف‌های جدی داشتند: اولا، آن‌ها ارتباط را یک جریان یک‌طرفه از سوی فرستنده به گیرنده نشان می‌دادند؛ به این صورت که شنوندگان فقط گوش می‌دهند و هرگز پیامی نمی‌فرستند؛ سخنگوها نیز فقط سخن می‌گویند و هرگز شنونده نیستند و پیامی از شنونده دریافت نمی‌کنند. V and Jacobson) روش آموزشی ارتباط را اینگونه تشریح می‌کنند: آموزش ارتباط به زوج‌ها به عنوان یک وسیله یادگیری راه‌های مؤثر صحبت کردن درباره تعارض ارائه می‌شود که با مهارت‌های درست و بجا آن‌ها قادر خواهند شد آزادانه‌تر و سازگارانه‌تر درباره رابطه‌شان گفت‌وگو کنند و به آن‌ها گفته می‌شود که این روش نه تنها احتمال ماندگار شدن موضوعات در مورد مشاجره و تبدیل تدریجی آن‌ها به انفجار را کاهش می‌دهد، بلکه در مجموع، باعث افزایش میزان نزدیکی و صمیمیت در رابطه می‌شود. بیشتر زوج‌ها آموزش داده می‌شوند تا به روشی ارتباط برقرار کنند که بسیار متفاوت از آن چیزی است که به کار می‌برند و این مسئله که آن‌ها مستعد برگشت به الگوهای قدیمی هستند، تذکر داده می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.