چکیده:
در این مقاله سعی شده است ضمن مطالعه و بررسی دقیق کتاب المرحلةالمتوسطه ــ جلد سوم از مجموعه ارزشمند
«صدیالحیاة» ــ و ذکر محاسن آن، اشتباهات موجود در کتاب دستهبندی و با شمارهگذاری و نظم خاصی ارائه
شود.
از سوی دیگر، سعی شد از سلیقه و ذوق شخصی در ارائه مطالب یا شیوههای آموزش خودداری شود.
آنچه در این مقاله ذکر میشود، با استناد به کتابهای معتبر صرفی، نحوی، لغوی، و ادبی است؛ که این امر باعث
میشود از اظهارنظرهای غیرمنصفانه درامان باشیم. نباید فراموش کرد که نقد و بررسی کتاب، امری بس دشوار
است، و به انصاف علمی و تعهد عملی ویژهای نیاز دارد، که امید است خداوند منان ما را از آن محروم نسازد.
الهی ز آلایشم دور دار
وگر زلتی هست معذور دار
خلاصه ماشینی:
"لذا علاوه بر اینکه نامگذاری افعال به «مقصور» و «ممدود» مغایر با عرف پذیرفتهشده یا قاعده رایج (1) است، موارد ذکر شده نیز با تعریف موردنظر مطابقت ندارد، زیرا بهنظر نویسندگان کتاب (در ص 52 و 53)، فعل «بنی» مقصور و فعل «دعا» ممدود است درصورتیکه هر دو فعل معتل ناقص و مختوم به الف هستند و تنها تفاوتشان در صورت نگارش «الف» است: «الف» اگر سومین حرف واژه و اصل آن «واو» باشد، بهصورت «ا» نوشته میشود مانند العصا (ع، ص، و) و تلا (ت، ل، و)؛ اما اگر اصل آن «یاء» باشد، بهصورت «ی» نوشته میشود مانند الفتی (ف، ت، ی) و هدی (ه ، د، ی).
7. همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد، یکی از ویژگیهای خوب کتاب، وجود یک فرهنگنامه یا فرهنگ واژگان یا واژهنامه (1) و شرح لغات در جمله است، که در آغاز هر درس وجود دارد؛ اما دقت در ارائه و توضیح واژهها، امری ضروری است؛ چرا که وقتی دانشجویان واژهای را میآموزند، در گفتوگو، انشا و نوشتههای خود آن را به کار میبرند، و اگر این کار باعث استعمال نادرست یا به اصطلاح کاربرد غلط (2) واژه شود، موجب میشود که این واژهها بهصورت غلط در حافظه درازمدت آنان ثبت شود و ممکن است چند سال بعد همین واژهها و اصطلاحات که مخالف با قواعد یا الگوهای (3) صرفی است، به شکل «غلط رایج» در میان فرهیختگان ما شایع شود، که اصلاح آن کار آسانی نیست."