Skip to main content
فهرست مقالات

هدف آفرینش

نویسنده:

(9 صفحه - از 137 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : علت غایی ، فاعل ، علت ، فعل ، غایت ، مادی ، ذهن ، مسئله علت غایی ، علت فاعلی ، فاعل بالتجلی با علت غایی

یکی از مسائلی که ذهن بشر را از قدیم الایام جلب نموده ، مسئله علت غایی است که یک امر فطری بوده و انسان را وادار به کشف الاسرار و رموز پدیده های عالم و نظام هستی نموده و حتی سبب توسعه تمدن و فرهنگ عظیم بشری گردیده است . اگر نبود چراهای مطرح شده در ذهن انسان ، و اگر نبود ذهن هدف طلب و غایت جوی بشر ، گره از هیچ مشکل عقیدتی ، علمی ، سیاسی ، فرهنگی و ... در سراسر عالم انسانی ، گشوده نمی شد و اکنون از صنعت ، تکنولوژی ، توسعه و تضارب اندیشه های بشری خبری نبوده است . ...

خلاصه ماشینی:

"یعنی غایت، یک ماهیت و تصور و یک مرحله متقدم دارد که همان صورت ذهنی غایت است در ذهن فاعل و از این جهت مقدم بر علت فاعلی و خود، علت علیت علت فاعلی می‌باشد زیرا اگر آن غایت در ذهن فاعل نباشد هیچگاه فعل از فاعل صادر نمی‌گردد. 4. علت فاعلی اگر فعلش ناشی از اراده‌اش باشد و اراده او پس از علم او به غایت و پس از تصور فعل توسط فاعل باشد، آن را «فاعل بالقصد» گویند به نحوی که اگر قصد و اختیار او نباشد، قدرت او در انجام فعل و ترک آن، حالت یکسان دارد. ». هرگاه علت فاعلی، از نوع فاعلیت بالتجلی باشد چون علم به فعل خود دارد و علم او به فعل خودش قبل از تحقق فعل می‌باشد و این علم به فعل، یک علم اجمالی است که با همین علم، ذات خود را با همه کمالات و صفات و اسماء و افعال به صورت کشف تفصیلی، ادراک می‌کند و ادراک ذات، مستلزم دوست داشتن و محبت به ذات خویش است و همین دوست داشتخویش در خدای تعالی اراده محسوب می‌شود، پس خدای تعالی با ادراک خود آنچه را از او صادر می‌شود نیز ادراک می‌کند و چون با ادراک خویش، لوازم ذات خویش از جمله اسماء و افعال و آثار خود را ادراک می‌کند و در پرتو محبت به خود، به افعال و آثار خود هم محبت می‌ورزد و آن‌ها را ایجاد می‌کند، پس در حقیقت، مقصود اصلی از افعال و آثار الهی، خود ذات الهی بوده نه چیزی بیرون از ذات خودش."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.