چکیده:
توسعه صادرات غیر نفتی،گذشته از الزام بهبود کیفی و کمی کالاهای تولیدی،به شناخت بازارهای قابل نفوذ نیاز مبرم دارد. بدون شناساسیی بازارهای بین المللی و قابل نفوذ،امکان صدور کالا در حد کلان وجود ندارد و لا جرم سرمایهگذاریهای زیربنایی و روبنایی برای رشد کمی و کیفی تولیدات،نمیتواند به نتایج مطلوب برسد. در میان بازارهای نو و قابل نفوذ،بازار آفریقا به لحاظ جمعیت، توانایی جذب و...از اهمیت برخوردار است و در میان کشورهای آفریقایی، آفریقای جنوبی به عنوان دروازهء ورود به این قاره از اولویت برخوردار است.آفریقای جنوبی به لحاظ توسعهیافتگی بیشتر نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی،انسجام وضعیت زیربناهای مورد نیاز تجارب(بنادر، خطوط ارتباطی،شبکه حمل و نقل،خدمات بانکی و بیمهای و...)از ویژگیهایی برخوردار است که شناخت آن برای بازرگانان مهم و ضروری است.امکان حضور و نفوذ در بازار آفریقا با شناسایی فرصتهای تجاری در آفریقای جنوبی،سهلتر خواهد بود. همایش«شناخت اقتصاد و بازار آفریقای جنوبی»با تلاش مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی،نوزدهم مهرماه در محل مؤسسه برگزار شد تا وضعیت و سیمای اقتصاد آفریقای جنوبی و فرصتهای تجاری در این کشور را به دستاندرکاران و تجار بشناسند. خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»نظر به اهمیت برپایی این همایش،گزارشی از آن تهیه کرده است که باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) دومین همایش از سلسله همایشهای شناخت اقتصاد و بازار کشورها با عنوان همایش«شناخت اقتصاد و بازار آفریقای جنوبی»با حضور وزیر بازرگانی و قائم مقام این وزارتخانه،تنی چند از نمایندگان عضو کمیسیون بازرگانی مجلس شورای اسلامی،سفیر آفریقای جنوبی در تهران و رایزن بازرگانی این سفارتخانه،مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با شرکت جمع کثیری از مسؤولین و کارشناسان وزارتخانهها و سازمانهای بازرگانی،از جمله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران،و پژوهشگران امور اقتصادی-بازرگانی،تجار،صاحبان صنایع و بازرگانان کشور در محل مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار شد.
آقای دکتر فاخری مقررات اخیری که توسط جمهوری اسلامی ایران در زمینۀ برقراری تشکیلات در جهت سرمایهگذاری شرکتهای ایرانی در خارج از کشور وضع شده است را قدمی در راه گسترش همکاریها تلقی کرد و گفت این امر میتواند زمینهساز همکاریهای آینده دو کشور باشد.
آقای مهندس سلیمی عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از دیگر سخنرانان این همایش بود که به فاصلۀ بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اشاره کرد و گفت:کشورهای در حال توسعه باید منابع و داراییهای خود را به نطخ 20 سال قبل بفروشند ولی کالاهای وارداتی را به قیمت 5 برابر قیمت اولیه فروش نفت بخرند.
وی آفریقای جنوبی را در زمینۀ صنعت و معدن کشور توانمندی اعلام کرد و گفت:مذاکرات برای توسعۀ روابط در زمینه معدن ادامه دارد و امید میرود در دومین کمیسیون اقتصادی بین دو کشور در زمینۀ حضور کارشناسان آفریقایی در معادن ایران بحث و تبادل نظر شود."