چکیده:
یکی از مشکلات فراروی بازرگانان کشورهای در حال توسعه که مانع توسعهء فعالیت آنها بهویژه در بازارهای جدید میشود،دسترسی نداشتن به اطلاعات به هنگام و شفاف از وضعیت بازارها میباشد.به همین جهت بسیاری از فرصتهای تجاری از دسترس آنها خارج میشود و همواره سهم آنها در تجارت بین الملل در حد و درخور توانمندیهای بخشهای تولید و تجارتشان نمیباشد. در این گزارش که از سوی کارشناس اقتصادی،خانم گلگون تهیه شده است.به بررسی موضوع اطلاعرسانی شفاف و مزایای آن در تجارت خارجی میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"متأسفانه اکثر کشورهای در حال توسعه به لحاظ دسترسی نداشتن به نظام اطلاعرسانی جامع،شفاف و بههنگام،قادر نمیباشند به سهم عادلانۀ خود در تجارت بین المللی دست یابند و همین امر فرآیند توسعه و رشد اقتصادی پایدار در این کشورها را با موانع جدی روبهرو میسازد.
به نظر میرسد که علاوه بر ضرورت ایجاد زیرساختهای مناسب برای دسترسی به اطلاعات دقیق و بههنگام مانند شبکههای ارتباطات راه دور و شبکههای رایانهای مناسب برای دریافت اطلاعات در اسرع وقت،داشتن نیروی انسانی کارآمد برای دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات،برنامهریزی برای اقدامات عملی جهت استفاده از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری و نیز اجرای برنامهها و نظارت دقیق بعدی، ضروری است.
بههرحال ایجاد زیرساختارهای ضروری برای دسترسی سریع،آسان و کمهزینه به اطلاعات تجاری،رفع موانع تجارت خارجی، تشویق بهرهگیری از شیوههای نوین و فعال تجاری،حمایت از اتحادیههای تجاری،حذف حمایتهای بخشی در بازار داخلی و حرکت به سمت قیمتهای بین المللی،از ضروریات کار است که میبایست در کنار تربیت کارشناسان و متخصصان تجاری مدنظر مسؤو لان دولتی قرار گیرد."