چکیده:
ایجاد نظام اطلاعرسانی بازرگانی برای تسهیل در امر اطلاعرسانی بازرگانی،ایجاد روانی و شفافیت و عدالت در توزیع اطلاعات و نیز کمک به گسترش بازرگانی داخلی و خارجی در جهت رشد و توسعهء پایدار اقتصاد کشور،از ضروریات غیر قابل انکار بوده است.این ضرورت در قالب تبصره 26 قانون دومین برنامهء پنج سالهء توسعهء اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور،نمود عینی یافت. در سالهای اخیر در راستای ایجاد شبکه جامع اطلاعات بازرگانی کشور،وزارت بازرگانی و مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی (وابسته به این وزارتخانه)تلاش و برنامهریزی اجرایی وسیعی را به عمل آوردهاند و به توفیقهایی نیز دست یافتهاند.در این زمینه شرکتهای مختلفی به مطالعه،طراحی و راهاندازی این پروژهء مهم پرداخته و با همکاری یکدیگر و مدیریت جامع طرح توانستهاند کار را پیش ببرند. مهندس پرویز رحمتی مدیر عامل شرکت«رایورز»،نتیجهء فعالیتهای افراد و شرکتهای مختلف در ارتباط با طرح جامع شبکهء اطلاعرسانی تجاری کشور را در یک گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»تشریح کرد.
خلاصه ماشینی:
"2-3-تعیین موجودیتهای اصلی بخش بازرگانی به منظور دستهبندی اطلاعات شناسایی شده پیرامون مجموعه فعالیتها و عملیات بازرگانی،قریب 30 موجدیت به شرح زیر شناسایی گردیدند: 1-صادرات 2-واردات 3-کالا 4-مصرف 5-تولید 6-ارز و گشایش اعتبار 7-منابع خرید 8-اتحادیههای منطقهای/کشورها 9-ثبت سفارش 10-نگهداری کالا 11-گمرک 12-تخلیه و بارگیری 13-حمل داخلی کالا 14-حمل خارجی کالا 15-نیروی انسانی بازرگانی 16-شاخصهای کلان اقتصادی 17-حق العملکاران خرید 18-روشها و توصیههای بازرگانی 19-قوانین و مقررات (به تصویر صفحه مراجعه شود) 20-تحقیقات بازرگانی 21-ترانزیت کالا 22-بازرگانان 23-توزیع 24-خریداران خارجی کالا 25-بیمه 26-بانک و نقدینگی 27-بازرسی کالا 28-زیرساختهای بازرگانی 29-قیمتگذاری کالا 30-تأمین کالا به این ترتیب قریب 2500 سرفصل اطلاعاتی پیرامون موجودیتهای فوق شناسایی و طبقهبندی گردید.
6-3-برخی ملاحظات اجرایی در شکلگیری پایگاه اطلاعاتی بازرگانی مؤلفههایی که به نوعی تأثیرات جدی مستقیم و غیر مستقیم در فرآیند طرح موضوع،طراحی و شکلگیری تدریجی پایگاه اطلاعات بازرگانی دارند،از قبیل مجموعه مسایل مربوط به ضرورت روان ازی تجاری و اصلاح ساختار و روشهای اجرایی،الزام خودکارسازی عملیات سازمانهای اصلی به منظور تسریع در فرآیند شکلگیری نقطه تجاری کارآ و همچنین ملاحظات مربوط به ارتباط پایگاه مورد بحث با نقطۀ تجاری و شبکۀ EDI به عنوان بستر عملیاتی خودکار عملیات بازرگانی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
مجموعۀ این فعالیتها براساس استفاده از تجارب دیگر کشورهای بررسی شده از نظر سکوهای سخت/نرمافزاری و نیز امکانات مخابراتی مورد استفاده،به انجام رسیده و با توجه به ملاحظات ویژه دستگاهها و سازمانهای داخلی از نظر چگونگی تأمین اطلاعات حوزه خود و حضور در شبکه به عنوان عنصر تغذیهکننده یا بازیابیکننده اطلاعات،سازمان مدیریت شبکه نیز طراحی گردیده است."