چکیده:
دستیابی به توسعهء اقتصادی-اجتماعی در دنیای امروز بدون داشتن اقتصادی قدرتمند و کارآ میسر نمیگردد.اقتصادی که بتواند با عرضهء تولیدات نرمافزاری،سختافزاری خود،سهم مؤثر خود را در اقتصاد و تجارت جهانی به منصه ظهور گذارد. متأسفانه در سالهای اخیر با وجود سرمایهگذاریها و تلاشهای وسیعی که در بخشهای مختلف اقتصادی با هدف جایگاه بازرگانی خارجی بهویژه در زمینهء صادرات غیرنفتی تا حدودی نادیده گرفته شده است.در همین حال با کاهش درآمدهای نفتی بار دیگر ضرورت قطع وابستگی به ارز حاصل از فروش نفت و اتکا به صادرات غیرنفتی برای تأمین نیازهای ارزی در اقتصاد ایران هویدا شده است. کارشناسان برای رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت،تعیین سیاستها و راهبردهای تجاری مؤثر در رشد صادرات غیرنفتی را مورد تأکید قرار میدهند. خبرنگار نشریهء«بررسیهای بازرگانی»در گفتوگو با دکتر سیف الله سیف اللهی،«رییس پژوهشکدهء جامعهپژوهی و برنامهریزی المیزان»موانع رشد و توسعهء بازرگانی خارجی و راهبردها و سیاستهای بازرگانی مؤثر در این امر را به بحث گذارد. ماحصل این گفتوگو را باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نظرات فوق الذکر،به برخی از راهکارهای راهبردی بازرگانی داخلی و خارجی ایران اشاره میکنم: 1-تدوین سیاستهای رشد و توسعۀ بازرگانی داخلی و خارجی در راستای هدفهای توسعه پایدار،درونزا و موزون کشور و برپایه واقعیتهای موجود جامعه و جامعه جهانی 2-هدایت تولیدات کشاورزی و صنعتی کشور به سوی تولیدات مورد نیاز ک شور و منطقه و نیز به بازارهای اشباعنشده در سایر کشورها 3-هدایت مدیریت بازرگانی داخلی و خارجی از مدیریت تصدیگری به مدیریت تولیگری طبق برنامه مدون و گامبهگام 4-رهایی بازرگانی داخلی و خارجی کشور از نظام اداری، مالی و گمرکی فرسوده،بازدارنده و انحرافی و ساماندهی آنها در جهت تشویق و راهگشایی امور بازرگانی داخلی و خارجی 5-اعمال قانون و ضوابط اداری،مالی و گمرکی از طریق نیروی انسانی کارآ،متخصص،آموزشدیده و مسؤول 6-هدایت بازرگانی داخلی و خارجی به سوی فروش و توزیع کالاها با بستهبندیهای استاندارد،تبلیغات واقعی، قیمتگذاریهای واقعی و پرهیز از فروش فله و خام تولیدات کشاورزی و صنعتی 7-توجه به امر صنعت جهانگردی و ایرانگردی به عنوان یکی از منابع عظیم و لایزال اقتصادی و ارزآور از طریق بازنگری در سیاستها و رویهها و مقررات موجود 8-ساماندهی و سازماندهی مؤسسات بیمهای،مؤسسات مالی و بانکداری،خدمات حمل و نقل،انبارداری و گمرکات در جهت و راستای رشد و توسعۀ اقتصادی-اجتماعی کشور 9-سیاستگزاری و برنامهریزی کوتاهمدت،میانمدت و بلندمدت در امر صادرات نرمافزارها و سختافزارهای داخلی با شناخت جامع از کم و کیف آنها 10-ارتقای دانش فنی و فرهنگپذیری امر صادرات و واردات برای کارگزاران،مدیران و بازرگانان در راستای هدفهای رشد و توسعۀ بازرگانی داخلی و خارجی کشور 11-تحقیق و شناسایی بازارهای بین المللی،نوع،میزان و نحوۀ رقابتها در سطح جهانی و انتقال دستاوردهای تحقیقات به مدیران اقتصادی،کارگزاران و بازرگانان داخلی و بین المللی 12-حمایت سیاسی،فرهنگی و اقتصادی از فعالیتهای بازرگانی داخلی و خارجی و بازرگانان در راستای زدایش ذهنیت جامعه از القاب نسبت داده شده به آنها،مانند واسطهگری،تاجر صفتی،تازه به دوران رسیدههای اقتصادی، سودجویان،فرص طلبان و..."