Skip to main content
فهرست مقالات

انگیزش برای ادغام (ده شرکت مهم ادغام شده)

ISC (2 صفحه - از 17 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : ادغام، روند ادغام شرکت‌های بزرگ، انگیزش، شرکت مهم ادغام‌شده، ادغام شرکت‌های بزرگ فعال، ادغام شرکت‌های بزرگ، نفت، بازار، منطقه، توان رقابت در بازار جهانی

روند ادغام شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه‌های گوناگون صنعت و انرژی‌ در سال 1998 شدت گرفت.پیش از آن ادغام شرکت‌ها بیشتر در قالب‌ مرزهای ملی و در نهایت منطقه‌ای صورت می‌گرفت.اما این روند در سال گذشته میلادی شکل فرامنطقه‌ای و بین قاره‌ای به خود گرفت.انگیزه مهم‌ برای ادغام‌ها کاهش هزینه‌های جاری،قدرت بیشتر عملیاتی و تسلط قوی‌تر بر بازارهای بین المللی از طریق کسب سهم بالاتر در بازار می‌باشد. قدرت نمایش برخی از شرکت‌های ادغام شده در سال گذشته در برخی‌ زمینه‌ها فراتر از بودجه عمومی برخی کشورهای در حال توسعه است.برای‌ مثال ادغام«اگزان»و«موبیل»به ارزش 786/4 میلیارد دلار و تسلط آنها بر بازار نفت قابل انکار نیست.زیرا شرکت جدید در حد کشورهایی نظیر مکزیک، ونزوئلا یا ایران،امارات و کویت در منطقه خاورمیانه،قدرت تولید نفت دارد، علاوه بر آنکه از نظر فن‌آوری،پیشروست و بخش قابل توجهی از درآمدهای‌ نفتی را می‌تواند در حوزهء اکتشاف‌های جدید سرمایه‌گذاری کند و توان رقابت‌ در بازار جهانی را در آینده افزایش دهد. نشریه«اکونومیست»در مقاله‌ای با عنوان«انگیزش برای ادغام»به‌ بررسی ادغام شرکت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای در سال 1998 در رشته‌های‌ گوناگون نفت،بانکداری،صنعت،پتروشیمی و...پرداخته است.

خلاصه ماشینی:

"انگیزش برای ادغام ده شرکت مهم ادغام‌شده اشاره: روند ادغام شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه‌های گوناگون صنعت و انرژی در سال 1998 شدت گرفت. قدرت نمایش برخی از شرکت‌های ادغام شده در سال گذشته در برخی زمینه‌ها فراتر از بودجه عمومی برخی کشورهای در حال توسعه است. دویچ‌بانک آلمان 10 میلیارد دلار برای بانکرزتراست یعنی نهمین بانک (به تصویر صفحه مراجعه شود) *منبع:کمپانی داده‌های اوراق بهادار بزرگ آمریکا پرداخت که با بحران بازارهای ادغام به زیان کشیده شد. «برتلزمان»غول رسانه‌ای آلمان «رندم‌هاوس»را گویا به بهای یک میلیارد و 500 میلیون دلار خرید و به این شکل بزرگ‌ترین ناشر کتاب‌های انگلیسی‌زبان شد. در دنیای پر رقابت تجارت جهانی، ادغام شرکت‌های بزرگ در یکدیگر، موجی از نگرانی برای شرکت‌های کوچک و نیز کشورهای در حال توسعه به‌وجود آورده است. کشورهای در حال توسعه و شرکت‌های کوچک و متوسط باید این ادغام‌ها را به دقت زیر نظر داشته باشند و به تلاش‌های جمعی برای گسترش توان رقابت خود در بازارهای جهانی بیندیشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.