چکیده:
بررسی عملکرد واحدهای موفق در امر صادرات،داشتن دیدگاههای مدیران آنها در زمینهء موانع و مشکلات صادرات غیر نفتی و پیشنهادها و توصیههایشان برای رفع تنگناها،از عواملی است که میتواند در تسهیل امر صادرات و زمینهسازی برای رشد صدور کالاهای غیر نفتی مدنظر برنامهریزان قرار گیرد. نشریه«بررسیهای بازرگانی»در گفتوگو با آقای علی زمانی مدیر عامل شرکت دوده صنعتی پارس که از واحدهای نمونهء صادراتی در سال جاری شناخته شده است،از عوامل مؤثر در پیشبرد اهداف شرکت در زمینهء صادرات جویا شد. گفتنی است کمتر از 45 درصد سهام شرکت در اختیار سازمان تأمین اجتماعی:30 درصد در اختیار شرکت نفت پارس،حدود 25 درصد در اختیار بانک ملی ایران و حدود یک درصد آن در دست بخش خصوصی است.
خلاصه ماشینی:
"صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی برای آنکه بتوانند در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند،باید قیمتهای رقابتی ارایه دهند و این امر ممکن نیست،مگر آنکه بتوانند دلار واریزنامههای خود را در بازار برمبنای عرضه و تقاضا معامله کنند.
اگر بخواهیم صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی در بازارهای جهانی موفق شوند و در خدمت صادرات باشند،انتظار از دولت این است که به بخش صادرات، خدمات لازم را ارایه دهد.
تسهیلاتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در امر مالیات برای صادرکنندگان ایجاد کرده است،تاحدی مثمر ثمر بوده و دست آنها را باز کرده است تا بتوانند در تعیین قیمتهای کالاهای صادراتی خود بازتر عمل کنند و مانورهای لازم را بدهند.
در زمینۀ مشکلات خارجی میتواند گفت،رقابت و دامپینگ(رقابت مکارانه) و نیز رکود اقتصادی حاکم بر کشورهای جنوب شرقی آسیا،مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی فراهم آورده است.
صادرات کالاهای غیر نفتی و رقابت در بازارهای جهانی، نیاز به تلاش شبانهروزی دارد و شرکت دوده صنعتی پارس اینگونه فعالیت کرد."