خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکلهای گوناگون حل مسئله باید دانست که حل مسئله به اشکال گوناگون صورت میگیرد که به چند مورد از آن بهطور مختصر اشاره میکنیم: الف)حل مسئله به عنوان نوعی یادگیری در مقالهء اول از سری مقالههای نظریههای آموزشی و کاربردی،از دیدگاه هیلگارد و مارکوئیز،در تعریف یادگیری گفتیم:«ایجاد تغییرات نسبتا ثابت و پایدار در رفتار بالقوهء یادگیرنده در اثر تجربه» اکنون سعی میکنیم این تعریف را در مورد حل مسئله به کار ببریم.
چنانچه دانشآموز قادر باشد شکل الف را به شکل ب تغییر دهد،میتوان گفت که در رفتار بالقوهء او تغییراتی حاصل شده است و اینگونه تغییر در رفتار،بسیار پایدارتر از تغییراتی است که در اثر یادگیریهای معمولی یا سادهتر رخ میدهد همچنین یادگیرنده آمادگی پیدا میکند که مسایل مشابه را نیز حل کند.
به رغم این محدویتها،ساچمن بر این باور است که آموزش پژوهش باید قسمت مهمی از تعلیم و تربیت هر کودک را پر کند برونر نیز در مقالهای که در سال 1961،تحت عنوان«عمل اکتشاف» منتشر کرد خاطرنشان ساخته است که آموزش پژوهش از طریق روش اکتشافی از چهار جنبه برای آموزنده مفید خواهد بود: 1-سبب افزایش استعدادهای ذهنی میشود؛ 2-امکان نشویق آموزنده به ادامهء اکتشاف را بیشتر میکند؛ 3-شرایطی فراهم میسازد که شاگرد ضمن یادگیری درس،با روشها و طرز عملیات اکتشاف آشنا شود؛ 4-نگهداری حافظ را تسهیل میکند.
برای این منظور،مسایل مشابهی در اختیار آنان بگذارید و بخواهید راه حل یاد گرفته شده را در این مسایل تازه به کار گیرند(انتقال یادگیری)بنابراین،در ارزشیابی حل مسئوله،ملاک عمده باید انتقال پذیری یادگیری دانشآموزان باشند."