خلاصه ماشینی:
"افرادی که در این شماره پای صحبت آنها مینشینیم عبارتاند از: 1-مرتضی خلخالی استاد دانشگاه و متخصص در آموزش علوم 2-حسن طاهری مدرس روش تدریس علوم در مراکز تربیت معلم و کارشناس مسئول گروه آموزش ابتدایی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی 3-طاهره رستگار کارشناس گروه علوم تجربی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی 4-محمود امانی طهرانی کارشناس گروه علوم تجربی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی 5-آذر زاهدی مدرس کلاسهای علوم و آموزگار کلاس اول دبستان 6-شنهاز حیدری سرگروه آموزشی کلاس اول دبستان ادارهء کل آموزش و پرورش شهر تهران و آموزگار کلاس اول 7-اختر بیات مدیر اجرایی آموزش ابتدایی گروههای آموزشی منطقه 9 تهران 8-منیرهء فلاح سرگروه آموزشی کلاس اول دبستان از منطقه 11 تهران 9-جمشید آیدین دبیر علوم دورهء راهنمایی در منطقه 11 تهران 10-محبت اله همتی معلم و دبیر بخش دبستانی و پیشدبستانی«رشد معلم» تغییر برنامه آموزش علوم چرا و چگونه؟ رشد معلم:ضمن تشکر از همکارانی که دعوت مجله را پذیرفتند و در این میزگرد شرکت کردند،برای شروع بحث ابتدا سؤالی از آقای خلخالی میپرسیم.
آقای دکتر حداد همیشه میگفتند در این کشور طرحها اول باید راه بیفتد تا جا بیفتد البته این درست نیست چون خیلی وقتها هم جا نمیافتد مثل باشگاه دانشپژوهان جوان که میگفتند کلنگش را چندسال است به زمین زدهایم اما کسی نیست که بیاید بیل بزند!بههرحال این وضعیت آموزش علوم آیدین:برنامهای که برای تغییر برنامهء آموزش علوم ریخته شده بود،ناقص اجرا شد.
یعنی تغییر نگرش معلم نسبت به توانائیهای خود، نسبت به اهداف آموزش علوم و امکاناتی که باید برای او ایجاد کنیم تا این تغییرات را به صورت محسوس ببینم،برای ما مهم است اما فعلا ابزار کار ما کتاب است که در عین حال،با معلمان هم کار میکنیم.
منتهی اگر امکان دارد در مورد آموزش معلم توضیح بدهید و بگویید که اگر بخواهیم برنامه آموزشی علوم را تغییر بدهیم،آموزش معلمان باید از کجا شروع شود و ترتیب آن چگونه است و متولیان این قضیه کدام بخشهای آموزش و پرورش کشورمان هستند تا آن نگرشها مثبت که در صحبتهای همکاران بود،تا حدودی به وقوع بپیوندد."