Skip to main content
فهرست مقالات

خلق جدید در شعر

نویسنده:

(3 صفحه - از 55 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : انشا ، غزل ، خبر ، شاعر ، صیغه ، خبر و انشا ، متکلم ، خبر با صیغه مخاطب ، هیجان ، مطلع

خلاصه ماشینی:

"غ 228 خبر با صیغه مخاطب و متکلم خبر با صیغه مخاطب تقریبا به حوزهء انشایی نزدیک می‌شود، زیرا نوعی تأویل ندا پیدا می‌کند و چون به حوزهء گفتار نزدیک‌ می‌شود،سعدی بنا به طبیعت آدمی،در ابراز شوق از وصال و گلهء مستقیم از معشوق،از آن سود می‌جوید: آمدی وه چه مشتاق و پریشان بودم‌ تا برفتی ز برم صورت بیجان بودم غ 379 (به تصویر صفحه مراجعه شود) چو تو آمدی مرا بس که حدیث خویش گفتم‌ چو تو ایستاده باشی ادب آنکه من بیفتم غ 369 (به تصویر صفحه مراجعه شود) بسکه در منظر تو حیرانم‌ صورتت را صفت نمی‌دانم غ 416 وه که جدا نمی‌شود نقش تو از خیال من‌ تا چه می‌شود به عاقبت در طلب تو جان من غ 471 (به تصویر صفحه مراجعه شود) با صیغهء متکلم این قسم را شیخ برای بیان نوعی کشف و مکاشفه و هیجان‌ درونی،که خبر از حالتی عرفانی می‌دهد،به کار می‌برد: همه عمر برندارم سر از این خمار مستی‌ که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی‌1 غ 523 یا افسوس بر گذشته و تاسف بر غفلت که در حالت پشیمانی به‌ انسن دست می‌دهد و طبیعتا به سیاق متکلم بر زبان می‌آید: من ندانستم از اول که تو بی‌مهر و وفایی‌ عهد نابستن از آن به که ببندی و نپایی غ 509 نکتهء مهم در غزل سعدی این است که حتی عباراتی که ظاهر خبری دارند،به نوعی از عاطفه و هیجان انشا بهره‌مندند و شیخ‌ اجل آنها را از صورت گزارش خشک و بی‌روح به درآورده است و حتی صیغه غایب خبری هم به نوعی همدلی برمی‌انگیزد و گاه به‌ صورتی است که گویی شاعر برای کسی درد دل می‌کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.