Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش سمینار بررسی مشکلات کتابهای درسی - ادبیات فارسی

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : فارسی ، ادبی ، کتابهای درسی ادبیات فارسی ، مشکلات کتابهای درسی ادبیات فارسی ، سمینار بررسی مشکلات کتابهای درسی ، گروه ادبیات انقلاب اسلامی ، گروه دستور زبان فارسی ، مسایل کتابهای درسی ادبیات فارسی ، ادبیات فارسی ، دستور زبان فارسی

خلاصه ماشینی:

"شاید گزافه نباشد اگر بگوئیم این مشکلات از آنجا ناشی‌ می‌شود که به دلیل مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، وزارت آموزش و پرورش امکان برنامه‌ریزی دقیق روی کتابهای‌ درسی را تاکنون نداشته است. این گروههای شش‌گانه عبارت بودند از: 1-گروه ادبیات انقلاب اسلامی 2-گروه شعر 3-گروه‌ نثر 4-گروه صنایع ادبی 5-گروه تاریخ ادبیات 6-گروه دستور زبان فارسی. در این کتاب ضمن معرفی نویسندگان و شاعران متعهد به‌ انقلاب اسلامی و بیان انگیزهء آنها در تولید شعر یا نوشته‌هایشان،گزیدهء آثاری که پیش و بعد از انقلاب تحریر شده است و از زوایای خاص‌ هنر به انقلاب نگریسته درج خواهد شد. 2-گروه شعر: در گروه شعر تصمیماتی برای شعرهایی که در کتابهای درسی‌ چاپ می‌شود اتخاذ گردید که اهم آنها عبارتند از: 1-توجه به توصیه‌های عمومی مجمع از قبیل:عدم شتابزدگی،جلب‌ همکاری و مشورت مؤلفین و استادان پیشین و احیانا جرح و تعدیل آثار آنها با توجه به شرایط جامعهء انقلاب اسلامی ایران. 3-گروه نثر: گروه نثر در جلسات متوالی خود،تصمیمات زیر را انتخاب‌ کرد: 1-هدف آموزش زبان و ادبیات فارسی،در دورهء راهنمایی و دبیرستان،باید توانا ساختن دانش‌آموزان در درست خواندن، نوشتن و درک مفاهیم و استفادهء درست از منابع مآخذ گذشته و حال باشد. 4-برای تفهیم بیشتر مطالب درسی،باید مقالاتی دربارهء قواعد رسم الخط،واژه‌سازی،مسأله درست و غلط زبان،تحول زبان و گونه‌ها و جلوه‌های مختلف آن،قواعد اقتباس در زبان،معانی‌ حقیقی و مجازی کلمات،لغت،تعلیم زبان،منشأ زبان،ترجمه، برنامه‌ریزی و رهبری«زبان»،به اختصار در کتابهای قرائت‌ فارسی و دستور فارسی،آورده شود. 2-این درس،در دورهء ابتدائی و راهنمایی همراه کتاب قرائت فارسی: و در دبیرستان و برای رشته‌های ادبی باید کتاب مستقل داشته باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.