Skip to main content
فهرست مقالات

علم، معلم و شاگرد از دیدگاه جابر بن حیان

مترجم:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : علم، استاد، جابر بن حیان، کتاب، معلم و شاگرد، فطرت، شاگرد از دیدگاه جابر، تلقین، متعلم، انسان

خلاصه ماشینی:

"ولی در عین حال‌ جابر همین حقیقت را با زبان دیگری‌ بیان کرده،می‌گوید: «علم و دانش نه فطری است و نه‌ تنها به وسیلهء تعلیم از خردسالی انجام‌ می‌پذیرد،بلکه علم براساس فطرت‌ انسان(یعنی همان زمینهء پذیرش علم‌ و یا استعداد درونی)به وجود می- آید. و اما حق استاد بر شاگرد آنکه‌ اولا باید ذوق دانشجو را بیازماید؛ و منظور از ذوق و قریحه در اینجا همان جوهر و خمیرهء درآمیخته با وجود دانشجو و مقدار پذیرش او برای علم‌ و گوش فرادادن به ادب هنگام شنیدن‌ و بالاخره قدرت و توانایی او بر حفظ معلومات و حضور ذهن اوست؛و آنگاه‌ که استاد تشخیص داد شاگرد برای‌ پذیرش علم آمادگی و استعداد بسیار دارد و در او زمینهء مناسب و جوهر مستعدی یافت به طوری که هرگونه‌ معلوماتی را به خوبی دریافت کرده و در خود جای می‌دهد،باید او را به‌ اصول اولیه علم به صورتی که متناسب‌ با توانایی درک او بوده و با سن و معلومات اندک او همگام باشد،تعلیم‌ نموده و شروع به آبیاری این زمین‌ حاصل‌خیز نماید؛و اندک‌اندک و به‌ تدریج علم را به او تلقین کند. و در این صورت اگر شخص به بررسی‌ برخی از کتب کفایت کرده و کتابهای‌ دیگر ار مطالعه ننماید،این منجر به‌ پیدایش بینشی ناتمام و ناقص نسبت‌ به مذهب او خواهد شد؛به علاوه(همان- گونه که خود جابر می‌گوید)هر کتابی‌ از کتابهای شخص محقق به مثابهء شرحی‌ است برای تماما کتابهای دیگر او؛و او در این مورد راجع به کتب خویش‌ می‌گوید: «ما در مواضع بسیار،در مورد یک مسأله یا مشکلی که برایمان پیش‌ می‌آید و یا جیزی از این قبیل،برای‌ تفسیر یک کتاب مثالهایی را از کتاب‌ دیگر ذکر می‌کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.