Skip to main content
فهرست مقالات

خلأ اطلاق و خلل نسبیت

نویسنده:

(13 صفحه - از 15 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : دین ، قرآن ، هرمنوتیک ، پلورالیزم ، تفسیر ، پیامبر ، پیام ، خدا ، حق ، اخلاق

خلاصه ماشینی:

"حق و باطل‌\دکتر احمد بهشتی 22 خلأ اطلاق و خلل نسبیت آیا می‌توان دریچه‌ی نسبیت را بر روی‌ معارف دینی گشود؟آیا مجازیم که متون‌ دینی را به روش هرمنوتیک تفسیر کنیم؟آیا خلأ اطلاق،سکه‌ی دین را بی‌اعتبار نمی‌کند؟آیا نسبیت،خللی و رخنه‌ای در بنیاد دین نیست؟آیا ساختار دین،با اطلاق‌ دمساز است یا با نسبیت؟اگر ساختار دین،دمساز با اطلاق است،کدام تفسیر، مطلوب و ایده‌آل است؟تفسیر به روش‌ هرمنوتیک که متون دینی را ساکت و صامت‌ می‌پندارد واین،مفسر است که با پیش‌فرض‌ها و انتظارات خود،آن را به‌ سخن می‌آورد و هرچه خود می‌خواهد بر زبانش می‌گذارد و از زبان آن می‌شنود؟یا تفسیر به روش سمانتیک که با تکیه بر دلالت الفاظ و باتوجه به این‌که گوینده‌ی‌ سخن،در مقام بیان مقصود بوده و الفاظی‌را به‌کار برده که به نص یا ظهور،مقصود او را به مخاطبان و مفسران تفهیم می‌کند،به فهم مراد و مقصود او می‌رسد؟ هستند و بوده‌اند کسانی که با متون‌ دینی به گونه‌ای برخورد کرده‌اند که آن را از ثبات و دوام و ضرورت و کلیت و ذاتیت‌ انداخته و در معرض تغیر نسبیت و ناپایداری قرار داده و راه را برای قرائت‌های‌ مختلف و پلورالیزم دینی و مذهبی باز گذاشته‌اند. ولی شرایط ذهنی و فرهنگی خواجه نصیر الدین طوسی-که‌معاصر اوست-22 اقتضا می‌کرد که اولا به‌ قاعده‌ی لطف نصب امام را بر خدا واجب‌ بشمارد و ثانیا عصمت و منصوص بودن را مختص علی علیه السلام بداند و یکی از نصوص‌ را حدیث غدیر قرار دهد32 که در آغاز از آن،نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از حاضران سؤال‌ کرده است:«ألست أولی بکم من‌ أنفسکم»؟که محور سؤال،اولویت پیامبر نسبت به همه‌ی اهل ایمان است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.