Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت در نهج البلاغه

نویسنده:

(4 صفحه - از 8 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : عقل ، عقل ، تعلیم و تربیت ، اسلام ، انسان ، شرع ، عقل نظری معمولی ، قرآن ، نور ، تربیت در نهج

خلاصه ماشینی:

"برای توضیح این توصیف باید مطالب‌ زیر را در نظر بگیریم:حکمای مسلمین با نظریه منابع اسلامی که عقل را والاترین‌ حقیقت نهاد انسانی معرفی نموده است‌ وقتی که در تمجید و تنظیم یک انسان‌ وارسته از خود بازی‌ها و جهل و وابستگی‌های روحی صحبت می‌شود، این جمله را به کار می‌برند که«او به مقام‌ عقل رسیده است»یا گفته می‌شود:«او عقل محض است»همچنین حکمای‌ بزرگ مغرب زمین نیز همین مطلب را دربارهء رشیدیافتگان به کار می‌برند از آن‌ جمله کانت فیلسوف آلمانی دربارهء عقل‌ که ارادهء انسان را بر عمل نیک برمی‌انگیزد در جملات بسیار معروفش چنین‌ می‌گوید:«ای تکلیف،ای نام بلند و بزرگ،خوشایند و دلربا نیستی،اما از مردم طلب اطاعت می‌کنی،و هرچند ارادهء کسان را به جنبش می‌آوری،نفس (به تصویر صفحه مراجعه شود) را به چیزی که کراهت یا بیم بیاورد نمی‌ترسانی و لیکن قانونی وضع می‌کنی‌ که به خودی خود در نفس راه می‌یابد و اگر هم اطاعتش نکنیم،خواهی نخواهی‌ احترامش می‌کنیم و همهء تمایلات با آنکه‌ در نهانی برخلافش رفتار می‌کنند در پیشگاه او ساکتند. این عقل‌ نظری تحت فرمانهای خود طبیعی محض نه‌ تنها محتویات سه منبع اسلامی(کتاب‌ الله و سنت پیامبر و اجماع)را تعبدی‌ قلمداد نموده و موافق خود تلقی نمی‌کند، حتی برای حیات انسانها معنی و هدفی‌ جز«خور و خواب و خشم و شهوت»چیز دیگری را هم سراغ ندارد،به همین جهت‌ است که طرز تفکرات و روشن ماکیا ولی‌ برای این عقل نظری،برای توجیه زندگی، قطعا یک امر ضروری تلقی می‌گردد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.