چکیده:
بیتردید در عرصه نوین رقابت میان شرکتها،بدست آوردن یا از دست دادن حتی یک مشتری نیز حائز اهمیت است.تعدد شرکتها و رقابت،آنها را ناگزیر میسازد تا جهت دستیابی به گروهی از مشتریان تلاش نمایند،چرا که دستیابی به تمام مشتریان در این رقابت شدید غیرممکن شده است.بدینترتیب شرکتها احساس میکنند به تقسیم بازار و بخشبندی نیاز دارند.البته اصل این نیاز از گذشته احساس میشد و بر آن اساس تقسیمبندیهای سادهای نیز انجام گرفته است؛آنچه که در اینجا ما بدان خواهیم پرداخت مفاهیم،رویکردها و روشهای نین و پیشرفته تقسیم بازار است که به شناخت بهتر مشتریان و در نتیجه آسانتر شدن انتخاب مشتریان هدف و توجه بهتر و بیشتر به آنها منجر خواهد شد،بگونهای که موفقیت شرکت تأمین شود.این مفاهیم شامل تقسیمبندی فوقالعاده زیاد یا بازاریابی خرد،سفارشیسازی انبوه و تقسیم بازار بسیار دقیق است؛روشها نیز از تقسیمبندی چند بعدی شروع شده،با خوشهبندی فازی و همپوشانی،مدلهای طبقه پنهان و تحلیل خوشهای ادامه یافته و به تقسیم بازار با شبکههای عصبی مصنوعی ختم میشودد،روش استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی با تفصیل بیشتری مورد مداقه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"البته اصل این نیاز از گذشته احساس میشد و بر آن اساس تقسیمبندیهای سادهای نیز انجام گرفته است؛آنچه که در اینجا ما بدان خواهیم پرداخت مفاهیم،رویکردها و روشهای نین و پیشرفته تقسیم بازار است که به شناخت بهتر مشتریان و در نتیجه آسانتر شدن انتخاب مشتریان هدف و توجه بهتر و بیشتر به آنها منجر خواهد شد،بگونهای که موفقیت شرکت تأمین شود.
این (*)-استادیار دانشگاه تهران (**)-کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی مفاهیم شامل تقسیمبندی فوقالعاده زیاد یا بازاریابی خرد،سفارشیسازی انبوه و تقسیم بازار بسیار دقیق است؛روشها نیز از تقسیمبندی چند بعدی شروع شده،با خوشهبندی فازی و همپوشانی،مدلهای طبقه پنهان و تحلیل خوشهای ادامه یافته و به تقسیم بازار با شبکههای عصبی مصنوعی ختم میشودد،روش استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی با تفصیل بیشتری مورد مداقه قرار گرفته است.
در این میان این نکته با باید در نظر داشت که در یک طرف نیازهای مشتریان و خواست ایشان پیچیدهتر شده،و در طرف مقابل نیز در کیفیت،قابلیتها و مزایای محصولات نیز پیشرفتهای فراوانی حاصل شده است؛در پاسخ به این رخدادها و با توسعه دانش بازاریابی،روشها و فنون شناخت و طبقهبندی مشتریان،برای تطبیق محصولات شرکت یا مزایای ارائه شده،با خواست مشتری یا مزایای درخواست شده نیز پیچیدهتر شده،و باید به این نکته نیز اشاره نمود که علاوه بر اینکه روشهای نوین از خطای کمتری برخوردار هستند نتایج بهتری نیز از خود نشان میدهند،که به برخی از این روشهای اجرایی تقسیم بازار در این مقاله پرداخته شد."