خلاصه ماشینی:
"اگر این نکته را پذیرفته باشیم که یکی از ارکان استقلال و توسعه اجتماعی و اقتصادی هر جامعه برخورداری از نیروهای سالم و کارآمد است،به اهمیت بهداشت به عنوان مهمترین وسیله دستیابی به هدف فوق و تأمین سلامت جسمی،روانی و اجتماعی آحاد جامعه،پی خواهیم برد.
*ابعاد برنامههای موجود بهداشت در مدارس خدمات و فعالیتهایی که به منظور تحقق سلامتی و بهداشت برای دانشآموزان، تاکنون طرحریزی شده و صورت میگرفته است در سه محور عمده زیر خلاصه میگردد: الف-آموزش بهداشت به دانشآموزان و کارکنان مدارس *** *اگر این نکته را پذیرفته باشیم که یکی از ارکان استقلال و توسعه اجتماعی و اقتصادی هر جامعه برخورداری از نیروهای سالم و کارآمد است،به اهمیت بهداشت به عنوان مهمترین وسیله دستیابی به هدف فوق و تأمین سلامت جسمی،روانی و اجتماعی آحاد جامعه، پی خواهیم برد.
ب-بهداشت محیط مدارس(تأمین محیط آموزش سالم) ج-خدمات بهداشتی درمانی که این خدمات عبارتند از: 1-انجام معاینات دانشآموزان هنگام ورود به مدرسه 2-انجام معاینات دورهای و ارجاعی 3-کنترل و پیشگیری از بیماریهای واگیردار 4-کنترل رشد دانشآموزان و بهبود تغذیه 5-بیماریابی شامل سنجش بینایی، سنجش شنوایی،معاینات دهان و دندان و بررسی وضع روانی و رفتاری و اجتماعی دانشآموزان 6-امداد و کمکهای اولیه در موارد بروز سوانح و حوادث پینوشتها: 1-اصول 100،43،29 و بند 12 از اصل سوم قانون اساسی 2-قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش،مصوب 25 بهمن 1366 مجلس شورای اسلامی 3-بند سیزدهم ماده دهم فصل چهارم وظایف آموزش و پرورش،مصوب مجلس شورای اسلامی 4-این سازمان بعد از جنگ بین المللی دوم ایجاد شده و 160 کشور از جمله ایران عضو آن بوده و مرکز آن در ژنو میباشد."