Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

نهادهای راهنمای فهم قرآن (2)

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (20 صفحه - از 101 تا 120)

کلیدواژه ها :

فهم قرآن ،تفسیر ،مبانی کلامی تفسیر ،‌ فلسفة تفسیر ،نهادهای راهنمای فهم ،فطرت نمونی ،‌حکیمانگی ،انسجام درونی ،سامانمندی برونی ،غایتمندی و سنجش فهم

کلید واژه های ماشینی : قرآن ، نهاد حکیمانگی و فطرت نمونی ، اثبات فطرت نمونی آموزه‌های قرآن ، نهاد ، فهم ، حکیمانگی ، حکیم ، حکمت ، نهادهای راهنمای فهم قرآن ، امهات نهادهای فهم کتاب الهی

«نهادهای راهنمای فهم قرآن» به اصول پیش‌انگاشته‌ای اطلاق می‌شود که بدون درک و لحاظ لوازم مترتب بر آنها، فهم صائب و جامع وحی نامة الاهی میسر نمی‌گردد. مؤلف معتقد است نهادهای فهم قرآن، از مهم‌ترین فصول فلسفة معرفت تفسیری و مبانی کلامی تفسیر است.وحیانیت، هدایت مالی، حکیمانگی، فطرت نمونی آموزه‌ها و عقلایی بودن زبان قرآن، امهات نهادهای فهم کتاب الهی است و اصولی چون جامعیت و شمول، انسجام درونی، سامانمندی برونی، ترابط و تعامل روشمند کلام الهی با سنت قولی و فعلی معصومان، حتی زبان قرآن، از نهادهای پنجگانة بالا قابل اصطیاد است.در شمارة پیشین مجله، سه نهاد وحیانیت متن و محتوی، هدایت مآلی آموزه‌ها و عقلایی بودن ساخت عمومی زبان قرآن، مورد بررسی قرار گرفت، اکنون دو نهاد حکیمانگی و فطرت نمونی تقدیم خوانندگان فرهیخته می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"(این) کتابی است که آیتهای آن از نزد دانایی با حکمت و آگاه استوار و پایدار گشته ـ که به کتابی دیگر منسوخ نشود ـ و آنگاه به تفضیل بیان شده است) (هود (11): 1) پنج: در آیات بسیاری، غایت نزول کتاب، انگیزش مردم به تدبر و تذکر و تعقل انگاشته شده: و کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوالألباب ((این قرآن) کتابی است فرخنده و بابرکت که آن را به سوی توفرو فرستادیم تا در آن بیندیشید و تا خردمندان پند گیرند) (ص(38):29) هذا بلاغ للناس و لینذروا به و لیعلموا انما هو اله واحد و لیذکر اولوالالباب (این (قرآن) پیامی رسا و بسنده برای مردم‌است (تا بدان پند داده شوند) و تا بدان بیم کرده شوند و تا بدانند که او خدای یگانه است و تا خردمندان اندیشه کنند و پند گیرند) (ابراهیم (14): 52) کذالک یبین الله لکم آیاته لعلکم تعقلون (خدا آیات خود را اینچنین برای شما روشن بیان می‌کند شاید خرد را کار بندید) (بقره (2): 242) انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون (همانا ما آن را قرآنی به زبان تازی فرو فرستادیم تا مگر شما به خرد دریابید) (یوسف (12): 2) افلا یتدبرون القرآن ام علی‌ قلوب اقفالها (آیا در قرآن نمی‌اندیشند یا بر دلها(شان) قفلهاست) (محمد(47):24) آیا آن چه مایة تدبر و تعقل است می‌تواند خود حکیمانه نباشد؟ سخن خردمندانه قطعا موجب تدبر و تعقل است و بلکه ‌تنها حکمت است که موجب تذکر آدمی است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.