چکیده:
نظریه پلورالیزم، حقیقت و رستگاری را منحصر در دین خاصی نمیداند و همه ادیان را به طور نسبی از
حقیقت مطلق بهرهمند میداند. برخی از متفکران نیز این نظریه را برگزیده و به استناد بعضی از آیات قرآن که
صراط مستقیم در آنها به صورت نکره آمده است بر اثبات تعدد و تکثر صراط مستقیم پای فشردهاند، نگارنده
در پی آن است که اثبات کند پلورالیزم دینی از دیدگاه قرآن مردود بوده و صراط مستقیم یگانه است و تعدد و
تکثری در آن راه ندارد. در این راستا به نقد نظریه صراطهای مستقیم پرداخته و شواهدی از سخنان متفکران
آورده و اثبات نموده است که با آمدن شریعت جدید الهی، شریعتهای پیشین منسوخ گردیده و معیار حق و
باطل، شریعت اسلام است که هم جهانی است و هم جاودانی.
خلاصه ماشینی:
"از طرفی، چون پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر و شریعت او آخرین شریعت الهی است، و نیز شریعت و آیین او جهانی و همگانی است، پس از آمدن شریعت اسلام، راه راست و طریق حق، منحصر در آن است، چنان که در آیه 69 سوره نساء اطاعت از خدا و پیامبر اسلام را شرط رفاقت و همنشینی با نعمت دادهشدگان دانسته است (و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا) نکره و نامعین بودن صراط مستقیم (راهی است) در بیشتر آیات، بیانگر عظمت و اهمیت این راه است، اینگونه تعبیر در زبان عربی شناخته شده و مشهور است، چنان که درباره قرآن کریم نیز هر دو تعبیر معرفه و نکره آمده است، (القرآن العظیم، القرآن الحکیم، قرآن مبین، قرآن مجید) علامه طباطبائی در تفسیر آیه 16 سوره مائده که صراط مستقیم بهصورت نکره آمده است، یادآور شده است که مقصود از آن یگانه راه راستی است که در آیات دیگر به خدا نسبت داده شده است و نکره بودن آن بر عظمت شأن و بزرگی مقام آن دلالت میکند.
حاصل آنکه، آیههای یادشده، شرط نجات و رستگاری انسان را ایمان راستین به خدا و قیامت، و پیروی از شرایع الهی میدانند و انتساب به یکی از شرایع را کافی در نجات و سعادتمندی انسان نمیدانند، و گرچه به لحاظ زمان اطلاق دارد، و شرایع سابق را نیز شامل میشود ولی، با توجه به آیات دیگر قرآن، که جهانی بودن و خاتمیت نبوت پیامبر اکرم(ص) را بیان کرده، حقانیت شریعت در این زمان، مخصوص شریعت اسلام خواهد بود، از آن جهت که جهانی است."