Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فقهی- حقوقی اجرای علنی حدود و گستره آن

نویسنده:

(14 صفحه - از 89 تا 102)

مجوز شرعی علنی بودن اجرای حدود چیست و گستره علنی بودن آن تا کجاست؟ نگاه کتاب و سنت در این موضوع چگونه است؟ دلایل موافقان و مخالفان اجرای علنی حدود کدام است؟ اینها پرسشهایی است که نگارنده در صدد پاسخ به آنها بوده و در دو مقام، همراه با طرح نظریه‌های فقها و کارشناسان حقوقی و بررسی آنها، اجرای علنی حدود را مجاز دانسته و به آثار مثبت و منفی فردی و اجتماعی آن پرداخته است.

خلاصه ماشینی:

"گفته شده که حضور گروهی از مردم در هنگام اجرای حد واجب است، همان طور که از علامه حلی و جماعتی نقل شده و مختار محقق حلی در کتاب نافع نیز همین است به دلیل تمسک به ظاهر فعل امر در آیه 2 سوره نور که اگر نفی خلاف شیخ را تام ندانیم، امر در وجوب ظهور دارد و الا آیه از وجوب منصرف است. علاوه بر این دلیل، با رجوع به روایات درمی‌یابیم که ادله اجرای علنی حدود در حد زنا منحصر نیست و در ابواب دیگر حد نیز اجرای علنی حدود ذکر گردیده است که ما در این جا به برخی از آن روایات اشاره می‌کنیم: 2ـ از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: قال بینما امیرالمؤمنین علیه‌السلام فی ملأ من اصحابه اذ أتاه رجل فقال: یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام إنی اوقبت علی غلام فطهرنی... 3ـ در روایت دیگر آمده است: «عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: قلت له: کیف کان یجلد رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ؟ قال: فقال: کان یضرب بالنعال و یزید کلما أتی بالشارب ثم لم یزل الناس یزیدون حتی وقف علی ثمانین،» (1) یعنی: ابی بصیر می‌گوید: از امام صادق علیه‌السلام در خصوص چگونگی حد تازیانه شارب خمر در زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پرسیدم: امام جواب داد: با کفشها زده می‌شد و هر گاه شارب خمری آورده می‌شد بر زدن‌ها افزوده می‌شد و همین طور مردم اضافه می‌کردند تا این که به 80 ضربه توقف می‌شد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.