چکیده:
موضوع «حضانت» یکی از مباحث پیچیده حقوق خانواده میباشد و با وجود مطالعات گسترده پیرامون
آن از سوی حقوقدانان، هنوز مسائلی از آن ناشناخته مانده است. نگارنده در این نوشتار ضمن پاسخگویی به
برخی از چالشهای موجود در امر «حضانت» عمدتا به کاستیها و نارساییهای قواعد و مقررات مربوط به آن با
تکیه بر فقه و قانون مدنی پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین چگونه میتوان طفل معصوم را در اختیار پدر و مادری فاقد اخلاق پسندیده و بیقید قرارداد و از حق بودن حضانت برای والدین صحبت کرد؟ البته همان گونه که برخی از حقوقدانان اشاره کردهاند، نباید گمان کرد که پدر و مادر مأموران دولت میباشند تا هرگاه دادگاه بخواهد بتواند کودک را از کانون خانواده جدا کند.
» نه تنها نوادهها، اولاد جد پدری خوانده شدهاند، دادن اختیار تعیین وصی برای حضانت از طفل نشان میدهد که جد پدری نیز مانند پدر حق حضانت دارد و الا چگونه میتوان گفت که فاقد حق معطی آن باشد؟ ______________________________ 1 ـ محقق حلی، شرائع الاسلام، اسماعیلیان، چاپ دوم، ج 2، ص 290؛ محمدحسن نجفی، پیشین، ص 295؛ علامه حلی، قواعد الاحکام، مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ اول، ج 3، ص 102.
بنابراین چگونه میتوان به سقوط حق حضانت مادری حکم داد که به علت اشتغال شخصا نمیتواند در تمام ساعات روز از فرزندش نگهداری کند و وی را به مهد کودک میسپارد، بویژه آن که «حضانت» صرفا نگهداری نیست، بلکه عنصر تربیت هم در خودش دارد و نظارت و تربیت توسط مادر حتی در فرض فوق هم ممکن است، امری که در تاریخ 23/3/1363 مورد تأیید ______________________________ 1 ـ شیخ یوسف بحرانی، پیشین، ص 91 «و فی الحاق المرض المزمن الذی لا یرجی زواله کالسل و الفالج بحث یشقل الام عن کفالته و تدبیر امره به وجهان من اشتراکهما فی المعنی المانع من مباشرة الحفظ و اصالة عدم سقوط الولایة مع امکان تحصیلها بالاستنباته و لعل هذا ارجح»؛ و نیز ر."