چکیده:
در این مقاله، نویسنده ابتدا به معنای لغوی واژه «اصلاحات» میپردازد و در ادامه تفاوت آن را با اصطلاحاتی
همچون «انقلاب» و «کودتا» بررسی میکند. بیان کاربردهای این اصطلاح و تقسیم اصلاحات از نظر نوع
عملکرد و هدفی که به دنبال دارد، از دیگر دغدغههای این مقاله به شمار میرود. نویسنده در پایان نوشتار به
جنبش اصلاحطلبی در ایران اشاره میکند و بر شفاف نبودن مقصود حقیقی برخی از مدعیان اصلاحطلبی
تأکید میورزد.
خلاصه ماشینی:
"2. تفاوت بین «اصلاح» و «انقلاب» اصطلاحا اصلاح (Reform) اقدام برای تغییر و تعویض برخی از جنبههای حیات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، بدون دگرگون نمودن اساس جامعه است.
) عوامل پیدایش این گونه جنبشها در میان مسلمانان بسیار زیاد است که این مقاله به بررسی آن نمیپردازد ولی آنچه مهم است این است که این جنبشها در دوران گوناگون تاریخ کشورمان به شکلهای متفاوتی و به وسیله رهبران دینی یا سیاسی در جریان بودهاند و مصلحان بزرگی مانند: سید جمال الدین اسد آبادی (1245ـ1315ق)، میرزا محمد حسین نائینی غروی (1277ـ1355ق)، سید حسن مدرس (1287ـ1356ق)، آیت الله سید محمود طالقانی (1290 ـ 1358ش) و در صدر همه آنها حضرت امام خمینی رحمهالله تلاش زیادی در این راه مبذول داشتند که در نهایت به بزرگترین اصلاح تاریخ شیعه یعنی انقلاب اسلامی منجر گشت.
ولی به طور کلی جنبش اصلاحات در این محدوده زمانی را به دو دسته میتوان تقسیم نمود: 1ـ اصلاحات اسلامی که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب نیز میباشد و عبارت است از ریشه کن کردن فقر و فساد و تبعیض در جامعه و سر و سامان دادن به وضعیت ______________________________ 1ـ داریوش آشوری، دانشنامه سیاسی، مروارید، تهران، چاپچهاردهم، 1368، ص 125.
این جنبش که هدفی جز جلب رضایت سردمداران غربی و لیبرالهای مال اندوز ندارد مورد تأیید و حمایت مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفته است و حتی از طرف آنان کمکهای مالی و تبلیغاتی زیادی نیز دریافت مینماید (1) تا به شیوههای گوناگون حکومت دینی را از کشوری که 2/98 مردم به آن رأی دادهاند برانداخته و حکومتی سکولار جایگزین آن نماید."