Skip to main content
فهرست مقالات

مراحل رشد: تربیت اخلاقی نوجوانان

نویسنده:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : تربیت اخلاقی ، تربیت اخلاقی نوجوانان ، نوجوان ، شیوه‌های تربیت اخلاقی ، مربی ، متربی ، امور و اصول اخلاقی ، ابعاد تربیت اخلاقی ، نفس ، کار بستن شیوه‌های تربیت اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"اکنون باتوجه‌به نقش فعال متربی در روش‌ لفظی،به ذکر شیوه‌های زیر می‌پردازیم: 1-گفتگو در مورد امور و اصول‌ اخلاقی:در شیوه‌های پیشین به بیان این مسائل‌ توسط مربی اشاره کردیم:اما روشن شدن‌ امور و اصول اخلاقی،صرفا با بیان مستقیم‌ آنها حاصل نمی‌گردد. بنابراین ممکن است مربی در ابتدا یا انتهای‌ صحبت‌ها به توضیح یا جمع‌بندی در مورد مفاهیم بپردازد،وی هنگامی این توضیحات و جمع‌بندی‌ها از اجمال و ابهام بدور خواهند بود که خود شاگردان،موارد و مصادیق عملی یک‌ مفهوم اخلاقی را به تعداد کافی از نظر بگذرانند و در پیرامون آنها به بحث و مذاکره‌ بپردازند تا حدود و ثغور مفهوم مزبور آشکار گردد. اکنون پس از بحث در مورد شیوه‌ها،به‌ قصد این که نگاه جامعی بر آنها داشته باشیم، به جدول زیر توجه می‌کنیم: شیوه‌های تربیت اخلاقی‌ (برحسب نقش متربی) روش لفظی‌ متربی منفعل است‌ 1-مطالعهء کتب و نوشته‌های اخلاقی 2-توضیح امور و اصول اخلاقی 3-نصیحت و تذکر متربی فعال است. باتوجه‌به این امر که تفکر انتزاعی باید با تکیه بر مصادیق عملی‌ و از خلال آنها،رشد کند و نیز با عنایت به این‌ مساله که تربیت اخلاقی به دلیل خصیصهء ذاتی‌ که این نوع تربیت داراست،شیوه‌های عملی را اصیل می‌شمارد و شیوه‌های لفظی را به تبع آن‌ و در پرتو آن،دارای ارزش می‌داند،می‌توان‌ این نتیجه را بدست آورد که به‌کارگیری‌ هماهنگ شیوه‌های مزبور و حرکت مستمر از یکی به دیگری،مناسب‌ترین نحوهء استفاده از آنها را نشان می‌دهد. بنابراین اگر مربی به بیان مفاهیم و اصول‌ اخلاقی می‌پردازد،بلا فاصله باید با استشهاد به‌ موارد عملی(خواه بصورت انفعالی یا فعال)، زمینهء نفوذ گفته‌های خود را در ذهن و روح‌ متربی فراهم آورد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.