Skip to main content
فهرست مقالات

گذری به سرزمین نخل و دریا (گزارشی از استان بوشهر)

گزارشگر:

(21 صفحه - از 55 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : معلم ، بوشهر ، استان ، مدرسه ، دریا ، مدیر ، کلاس ، آموزش ، آب ، خوب

خلاصه ماشینی:

"بعنی‌ باید بدانند که در گوشه‌ای از این مملکت چه می‌گذرد و معلم‌ چگونه روزگار می‌گذراند؟و محصل حرفش چیست؟مسوولین‌ هم اگر نخوانند که دیگر وای‌به‌حال ما!وقتی آنها از بی‌وقتی‌ گله دارند و نمی‌رسند به استانها سربزنند،یعنی آن‌قدر هم وقت‌ ندارند که با این گزارش یک ساعت را در ادارات و مدارس‌ استانی بگذرانند و با معلمها،محصلها و مسوولین آنجا آشنا شوند؟»و حالا تو ای معلم،محصل،مسوول خوب و دلسوخته،با گنجی که نقشه‌اش را در اردوگاههای رامسر پیدا کردم،گنجی‌ که در سینه دشت پنهان است،گنجی که در هوا و دریا،موجی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) سرگردان است،گنجی که شکاف سینه و قصه‌هایش نشانگر تشنگی اوست. مشکل اول این است که دانشجو و معلم را محدود به‌ کتاب می‌کنند و درنتیجه،چون به ارزشهای نظری و آگاهیهای‌ ضمنی اهمیتی داده نمی‌شود،معلم به شخصی تبدیل می‌شود که کتابی را محور قرار می‌دهد و فقط روی آن کار می‌کند. او ادامه می‌دهد:«خانم،آخر دانشجو را چه به سبزی پاک‌ کردن و سیب‌زمینی پوست کندن!»خواستم بگویم:مگر وقتی‌ ثبت‌نام کردید،مادهء 18 قوانین تربیت معلم را نخواندید که‌ می‌گوید:«دانشجو مکلف است در کلیه برنامه‌های آموزشی، فوق برنامه و فعالیتهای جنبی،پاکسازی محیط و بهداشت‌ محیط،تهیه مواد غذایی،بهداشت،تغذیه و طبخ و ادارهء کتابخانه‌ و آزمایشگاه و سایر موارد مربوطه به زندگی جمعی شبانه‌روزی‌ شرکت نماید؟»می‌گویند:«کاش ما هم مثل دانشگاههای‌ دیگر آزاد بودیم؟»می‌پرسم:«مگر شما وقتی اینجا آمدید، شبانه‌روزی بودن آن را قبول نکردید؟»سکوت می‌کنند. یکی از بچه‌ها می‌گوید:«خانم اگر مدرک ما را به مرحله لیسانس برسانند،خیلی خوب می‌شود!»و دوباره صدای رجایی است که پاسخ می‌دهد:«ادعا می‌کنم که‌ هرکس الان بتواند زود به این محرومیت خدمت کند،اگر به این‌ فکر باشد که لیسانس شود،خیانت کرده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.