Skip to main content
فهرست مقالات

افشا در گزارشگری مالی: نقش معیارهای عملکرد غیر مالی

نویسنده:

(9 صفحه - از 4 تا 12)

کلیدواژه ها :

قابلیت پیش‌بینی ،افشای اطلاعات ،معیارهای عملکرد غیرمالی ،معیارهای مالی ،مربوط بودن ،قابلیت اتکا ،قابلیت‌ مقایسه

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، افشای اطلاعات، معیارهای عملکرد غیر مالی، واحدهای تجاری هزینه افشای اطلاعات، نقش معیارهای عملکرد غیر مالی، قابلیت پیش‌بینی معیارهای عملکرد مالی، افشای معیارهای عملکرد غیر مالی، اتکای معیارهای عملکرد غیر مالی، قابلیت اتکای معیارهای عملکرد غیر، افشا در گزارشگری مالی

بر اساس نظریه مطلوبیت پاره‌تو،افشای‌ اطلاعات نمی‌تواند مطلوبیت همگان را برآورده سازد.همچنین از آن‌جا که تنها واحدهای تجاری هزینه افشای‌ اطلاعات را تقبل می‌کنند،اطلاعات‌ افشا شده،همواره کم‌تر از اطلاعاتی‌ است که واقعا وجود دارند.افشای‌ اطلاعات بیشتر،عدم اطمینان کمتری‌ به همراه دارد لیکن در اجرای این امر، محدودیت هزینه-فایده باید لحاظ شود.حسابرسان،نقش مهمی در 2Lسیستم افشای اطلاعات ایفا می‌کنند،اما نباید به حرفه حسابرسی به عنوان‌ جایگزینی برای افشای اطلاعات‌ نگریست.برای نیل به اهداف‌ گزارشگری مالی بیان شده توسط هیات‌ تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایالات متحده،افشای معیارهای‌ عملکرد غیرمالی حائز اهمیت است. هدف این مقاله،بررسی سودمندی‌ معیارهای غیرمالیدررسیدن به اهداف‌ گزارشگری مالی است.از این‌رو، مربوط بودن؛توانایی پیش‌بینی‌کنندگی؛ 3Lقابلیت اتکا؛و قابلیت مقایسه این‌ معیارها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان نتیجه‌گیری می‌شود که معیارهای‌ عملکرد غیرمالی،دارای ارزش مربوط بودن و قابلیت پیش‌بینی معیارهای‌ عملکرد مالی آتی است،لیکن از قابلیت‌ اتکا و مقایسه کمتری نسبت به‌ معیارهای مالی برخوردار است. همچنین،قصد و تفکر مدیریت و قوانین‌ و استانداردهای حسابداری،روش‌های‌ افشای اطلاعات را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خلاصه ماشینی:

"افشای معیارهای عملکرد غیر مالی طبق هدف بیان شده توسط هیات‌ تدوین استانداردهای حسابداری مالی، که اطلاعاتی که افشا می‌شود از یک سو باید مربوط؛به موقع‌21و قابل فهم‌31 بوده و از سوی دیگر،قابل اتکا و قابل‌ مقایسه‌41باشند؛موجب افزایش قابلیت‌ پیش‌بینی‌51شوند؛و بی‌طرفانه‌61و منصفانه ارائه گردند. آن‌ها واکنش بازار سهام را نسبت به انتشار این اطلاعات‌ مورد بررسی قرار داده و دریافتند که‌ اهمیت و بزرگی نرخ‌های غیرعادی‌ بازده سهام واحد تجاری در 01 روز پیرامون اولین انتشار معیارهای رضایت‌ مشتری،ارتباط مستقیمی با اهمیت و بزرگی رضایت مشتری واحد تجاری‌ دارد و سرمایه‌گذاران،مستقیما نسبت به‌ اطلاعات غیر مالی واکنش نشان‌ می‌دهند. در پاسخ به سئوال دوم در رابطه با درک استفاده‌کنندگان از قابلیت اتکا و این‌که آیا آن‌ها معیارهای غیر مالی را به عنوان اطلاعاتی قابل اتکا در نظر می‌گیرند،نتایج مطالعات آزمون‌های‌ مربوط بودن این معیارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران،در نهایت قابلیت‌ اتکای کمی برای این معیارها در نظر می‌گیرند(امیر ولو،6991 و ایتنر و لارکر،8991 الف). نقش مدیریت واحد تجاری در افشای‌ اطلاعات صورت‌های مالی،تنها جزیی از گستره وسیع افشا هستند و معیارهای‌ عملکرد غیر مالی بسیاری وجود دارند که در مجموعه گزارش‌های مالی ارائه‌ نمی‌شوند،لیکن تصمیم‌گیری صحیح، ضرورت آگاهی از این معیارها را ایجاب‌ می‌کند. (8)- Financial Accounting Standards Board (FASB) (9)- Objectives of Financial Reporting by Business Enterprises (01)- Relevant (11)- International Accounting Standards Committee(IASC) (21)- Timeliness (31)- Understandability (به تصویر صفحه مراجعه شود) (92)-باید توجه داشت این حقیقت که معیارهای‌ عملکرد غیر مالی دارای ارزش مربوط بودن است، تنها نشان‌دهنده سطح پایینی از قابلیت اتکا برای‌ این معیارها است و این اطلاعات در صورت قرار گرفتن در مجموعه گزارش‌های مالی رسمی‌ برون‌سازمانی و حسابرسی شده،قابل اتکاتر خواهند شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.