چکیده:
دسترسی به مفیدترین و مربوطترین اطلاعات میتواند موجبات بقای واحد اقتصادی را فراهم آورد.امروزه موسسات و شرکتهای بزرگ و کوچک بسیاری به جای ایجاد سیستمهای خاص برای سازمان خود از نرمافزارهای آماده یا بستههای نرمافزاری تولید شده توسط شرکتهای صاحب نام استفاده میکنند.قلمرو امور حسابداری(بویژه حوزه دفترداری)و امور مالی یکی از حوزههایی است که هم به دلیل فوریت و اهمیت موضوع و هم به دلیل یکنواختی روشهای مورد عمل،در آن اقبال زیادی به نرمافزارهای آماده وجود داشته و دارد.این امر در تمام کشورها و در ارتباط با انواع سازمانها مشهود است.در کشور ما نیز تعداد تولیدکنندگان این نرمافزارها روبهروز 2Lبیشتر شده و تعداد شرکتها و سازمانهای استفادهکننده از محصولات آماده نرمافزاری،نیز هر روز بیشتر میشود.در چنین بازار پر رونقی،ارزیابی کیفیت محصولات ارائه شده با محک مناسب اهمیت فوق العادهای دارد تا معلوم شود این محصولات تا چه اندازه با انتظارات استفادهکنندگان تطابق دارد. در این مقاله،ویژگیهای کیفی عمده سیستمهای اطلاعاتی آماده حسابداری(بستههای نرمافزاری حسابداری و مالی)و رضایت استفادهکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"هدف SPICE عبارت از استفاده از بهترین مشخصات مدلها و روشهای ارزیابی فعلی نظیر ISO 9000-3 و غیر مواد زیر است از جمله موضوعاتی مهمی است که SPICE به آن توجه دارد: *استاندارد ارزیابی فرآیند نرمافزاری *راهنمای تجربیات پایهای *ابزار ارزیابی *راهنمای بهبود فرآیند *راهنمای تعیین قابلیت فرآیند *راهنمای آموزش و تعیین صلاحیت ارزیابان اهمیت ایت حرکت از آن جا ناشی میشود که موسسات عمده و مهمی نظیر ISO و IEC ،با یاری شرکتهای بزرگی مثل IBM و HP گرد آن جمع شدند تا گام جدیدی در جهت تدوین مدلها و استانداردهای کیفیت بردارند.
) چیست؟ 3-آیا نقایص نرمافزار،تاثیر عمدهای بر رضایت کلی کاربران دارد؟ 4-اگر زمان حل نقص عمده نرمافزار کاهش یابد،رضایت مشتری بهبود مییابد؟ با توجه به اطلاعات فراهم شده از طریق پرسشنامه و تیمهای پشتیبانی نرمافزار نتایج زیر بدست آمد: انتظارات کیفی مشتریان نوعا مبتنی بر پیچیدگی محصولاتی نیست که میخرند،رضایت آنها میتواند تحت تاثیر ویژگیهایی از محصول باشد که به نقصها و اشکالات نرمافزارها مربوطند.
در این مطالعه از دو معیار عمومی زیر به عنوان معیارهای موفقیت سیستمهای اطلاعاتی یاد شده است که عبارتند از: 1-میزان کاربرد سیستمهای اطلاعاتی(چقدر سیستم اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگیرد) 2-میزان رضایت از سیستمهای اطلاعاتی(کاربران سیستمهای اطلاعاتی چقدر از سیستم راضی هستند) در این تحقیق،پرسشنامهای بین مدیران هلندی به منظور ارزیابی رابطه بین این دو معیار و عملکرد سازمان،توزیع گردید؛نتایج حاصل از این تحقیق،بدین صورت بود که: 1-بین دو ویژگی سهولت و به موقع بودن و معیارهای میزان کاربرد و رضایت،رابطه بسیار بالایی وجود دارد بطوریکه هر چقدر کار با سیستم سادهتر و اطلاعات فراهم شده توسط سیستم به موقعتر باشد،هم سیستم بیشتر استفاده میشود و هم میزان رضایت بیشتر است."