چکیده:
تشکیل حکومت اسلامی بر اساس نظام ولایت مطلقه فقیه یکی از دستاوردها و مفاخر عظیم انقلاب
اسلامی به رهبری احیاگر بزرگ معاصر حضرت امام خمینی رحمهالله است. نظریه ولایت مطلقه فقیه امری معهود و
مشهور بین علمای اعلام بوده و هست. کم نیستند بزرگانی که بر این نظریه اعتماد کردهاند. اما از آنجا که هر
نظریهای از حیث اثباتی، محتاج به اقامه دلیل است، قائلین به این نظریه نیز در اثبات آن از ادله عقلیه و نقلیه
بهره بردهاند. البته القای شبهات و طرح ایرادات از سوی مخالفین این نظریه یا کسانی که با اصل نظام اسلامی
مخالفند، امری غیر قابل انکار است که نوشته حاضر، به نقد و بررسی برخی از شبهات مطرح شده در خصوص
ادله عقلیه اقامه شده بر ولایت فقیه، پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"نویسنده محترم مقاله مذکور در رد دلالت دلیل عقلی بر ضرورت تأسیس حکومت اسلامی در زمان غیبت توسط ولی فقیه، آورده است: «اگر حفظ نظام و دفاع از کیان دین و پاسداری از شریعت اسلامی به دست افراد غیر معصوم هم ممکن است، آیا چنین ادعایی در زمان رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز قابل اقامه نیست؟ آیا به نظر نمیرسد که لازمه این حرف، نفی لزوم عصمت امام باشد؟ و آیا این به تجدید نظر در مبانی شیعی نمیانجامد؟» نقد و بررسی: اولا: اختیارات حضرات معصومین علیهمالسلام از دو حیث قابل توجه میباشد.
نویسنده محترم در قسمتی دیگر از نوشته خود آورده است: «اصولا زمان غیبت امام عصر(عج) چه فرقی با زمان سایر امامان معصوم علیهمالسلام دارد؟ اگر امام زمان(عج) قیام به امر نمیکند و حکومت را در دست ندارد که سایر ائمه هم چنین بودهاند به جز در مورد امیرمؤمنان علیهالسلام و امام حسن علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام » و در قسمتی دیگر آورده است: «افعال معصومان دو گونه بوده است: یک نوع آن عام بوده که برداشت سیره از آن میشده و در تمام آن حضرات مشهور بوده است، این همان سیره قابل الگوگیری است که به پیروی از آن مأموریم، و یک نوع آن خاص بوده که قابل سرایت به دیگری ـ حتی به امام دیگر ـ نبوده است، اینان در یک سری از مسائل، دستور خاص و پرونده ویژهای از سوی حق متعالی داشتهاند که قابل الگوگیری نیست، مگر تمام خصوصیات و شرایط آن را احراز کنیم."