"از نقش و نگارهای هندسی دیگر، نقش شطرنجی، نقش راه راه که بنا به نوشته ی تاریخ نویسان باستانی ویژهی پارچه های شلوار بود(1) و خطوط متوازی عمودی با نقشهای بادامی ، نقشهای نقطه نقطه که گاه یک نقطه و گاه سه نقطه پهلوی هم بوده، نقش خطوط پهن «چپراس» (زیکزاک) که رنگ آنها بنا بر نقش یک تکه آجر لعابی که در شوش بدست آمده و اینک در موزة ایران باستان در تهران است به ترتیب : قهوه یی یا سرخ ، آبی، زرد، قهوه یی یا سرخ بوده است، نقش لوزیها و چهار گوشههای تودرتو، نقشهای مارپیچی و حلزونی و خطوط باریک چپراس و کوکبهای چهار پر با نقطه و نقشهای گرد و حلقهیی و نقش برگ با دمبرگ که پیش از این گفتیم بسیار مانندهی نقش بته جقه است که سپس در پارچه های ایرانی بکار می رفت، و چهار خانه های نقطه دار و جز آن که طرحهایشان در شمارة بیست و دوم هنر و مردم به چاپ رسیده است ، می توان نام برد و این گفتار که در پیرامون نقش و نگار پارچههای دورة هخامنشی در اینجا نوشتیم از دیدة تاریخ هنر بافندگی در هیچ کتاب و نوشته یی ، نیامده و برای نخستین بار است که در این نامه به چاپ می رسد."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)