Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت: پرورش خلاقیت (2)

نویسنده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : خلاقیت ، دانش‌آموزان ، پرورش خلاقیت ، معلم ، مدرسه ، شیوه‌های پرورش خلاقیت در دانش‌آموزان ، تشویق ، تفکر خلاق ، عقاید ، تفکر

خلاصه ماشینی:

"به نظر دانشمندان،مهم این است که‌ دانش‌آموز در امر تدریس فعال باشد و به کمک وسایل آموزشی و کمک آموزشی‌ به دست کاری اشیا و وسایل مختلف‌ پرداخته،توانائی‌های خود را بروز دهد. »36 الف)نظریات«ول فولک»3737 1-پذیرش افکار گوناگون و تشویق‌ برای اظهار آنها:به این معنی که اجازه داده‌ شود مسائل گوناگون از زبان تمام‌ دانش‌آموزان بیان شود تا آنان ضمن آگاهی‌ از افکار و نظریات دیگر دانش‌آموزان،خود بتوانند مشکلات را حدس بزنند و آنها را به کمک هم و با خلاقیت خود حل کنند. 2-تقویت تلاش‌های غیر معمول برای‌ حل مسأله،حتی اگر نتایج بدست آمده‌ درست نباشد:دانش‌آموزان باید در انتخاب‌ راه‌حل مسائل آزاد باشند تا بتوانند از تمام‌ ذهنیت خود استفاده کنند و چیزی به آنها دیکته نشود. ویژگی‌های روش سقراطی‌ عبارت است از: الف)طرح پرسش‌های مداوم تا رسیدن به پاسخ؛ ب)ارائه مثال برای پاسخ‌های غلط؛ پ)تکرار مطالب به شکل‌های‌ گوناگون؛ ت)تردید منطقی و پرهیز از ارائه‌ پاسخ‌های قطعی؛ ث)کمک کردن به امکان بروز خلاقیت و قطع نکردن ارتباط بین معلم و دانش‌آموز. رسانه‌های آموزشی و خلاقیت‌40 این بحث وجود دارد که آموزگارانی که‌ خود خلاق نیستند،آیا می‌توانند به آسانی‌ خلاقیت را در دانش‌آموزان تشویق کنند؟آیا شواهدی برای این موضوع وجود دارد؟ به نظر می‌رسد هر آموزگاری می‌تواند کوشش کند خلاقیت را در دانش‌آموزان‌ بازشناسی و تشویق کند و فرصت‌هایی را برای وقوع آن فراهم آورد. 3-یافتن گروهی از معلمان بسیار خلاق و تحقیق درباره چگونگی تدریس و کار آنها:43 این موضوع برای معلمان یک پیشنهاد عملی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.